Facebookstrategi for politikere – venstremand finder et korn

Skrevet d. 03. nov 2010 af Thomas Bigum i Facebook Facebook Hjælp Tendenser

I går rundede en Facebookside ved navn Bevar S-tog om natten 29.000 tilhængere. Det fejrede administratoren med at skilte lidt tydeligere med, at han faktisk er folketingskandidat.

Fortørnethed og raseri-udbrud
Rigtig mange tilhængere af facebooksiden er nu blevet fortørnede. De mener at politikeren har narret dem, ved at blande sin politik sammen med sine værdier.

Det interessante er, at de to ting politik og værdier er ligeså tæt forbundet som salt er med peber, som sol er med strand og som Nik er med sin Jay.

Så hvilken bommert er det lige Jan Wammen Dam (V) har begået?


Blind høne?

Med en diskret reference til en gammel talemåde i min overskrift prøver jeg at sige, at venstremanden har ramt nogle toner, som han ikke anede hvor lå – og måske endsige vidste – at der fandtes så smukke toner.

Overalt på Facebook, alle dage i ugen dvs 24-7, efterhånden også 365, er jeg som ekspert i Facebook, vidne til virksomheder og personlige brands der spiller rockmusik i en koncertsal fyldt med operagæster. Facebookbrugerne er i socialmode og ikke i consumermode – derfor skal der en særlig strategi til for at blive hørt i salen. Et godt nøgleord er “værdier“.

Værdier fremfor brands
Jakob Wammen Dam har 262 tilhængere af sine politiske facebookside, og ~29.000 på den facebookside som handler om en værdi – eller en såkaldt mærkesag. Heri finder jeg mit udgangspunkt for at bringe den blinde høne i spil. På hverken den ene eller den anden facebookside lader det til, at politikeren har en strategi – og ingen steder tyder det på, at han har åbnet ABC’en i håndtering af facebooksider. (facebooksider ABC)

Forskellen i antallet af tilhængere på de to sider fortæller os en vigtig ting om, hvad det er facebookbrugerne gider spilde deres tid med. Vi kan lære, at det kræver noget viden at spille den musik, som gæsterne er kommet for at høre. Opnår man den rette indsigt ved at opsamle (eller hyre) den rette viden, er næste skridt så at lægge en strategi for Facebook.

La Traviata, Boheme og Tryllefløjten skal køres i stilling. El-guitaren kan du lade ligge i markedsføringsbudgettet, og fyre den af på stilladsreklamer, avisannoncer og sampling.
I næste udgave af Facebook Indblik skriver jeg endnu mere om at lægge en god facebookstrategi. Jeg vil også komme ind på, hvordan man gør en sådan facebookstrategi bredere, så den kan kaldes en Strategi for sociale medier. Et af de væsentligste omdrejningspunkter bliver opgaven med finde ud af hvor tonerne ligger. Når de er fundet, kan der komponeres en symfoni.

Skriv dig op til Facebook Indblik i højre side, eller via min facebookside Thomas Bigum
Kontakt mig for udarbejdelse af Facebook Strategi

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *