Konkurrenceregler på Facebook

Skrevet d. 21. nov 2011 af Thomas Bigum i Facebook

OBS OBS.. nye konkurrenceregler pr. 2013. Nedenstående gælder ikke længere.

Regler for konkurrencer på Facebook synes ikke umiddelbart at være noget man lærer nogen som helst steder. Uendeligt mange facebooksider facilliterer konkurrencer der er i strid med de såkaldte promotion guidelines.

Her på min blog om sociale medier gør jeg en dyd ud af at uddanne, og gå i dybden med emner der efterlader læseren kloggere på de sociale medier, så derfor må konkurrencereglerne på Facebook også under kærlig behandling.

Konkurrenceregler – oversat efter bedste evne fra originalen

Punkt 1. Konkurrencer skal afholdes i en applikation. Dem findes der to typer af: enten dem som er et menupunkt til din facebookside, en såkaldt page tab – eller en canvas page, som er den model man arbejder i når man laver spil på Facebook. Afholder du konkurrencer nu, uden overhovedet at ane hvad det jeg lige sagde er – så er der høj sandsynlighed for du ikke afholder lovlige konkurrencer.

n lovlig konkurrence på Facebook skal indeholde information til deltageren om, at konkurrencen ikke er afholdt af Facebook, men af dig. At brugeren afgiver informationer til dig – ikke til Facebook, og at Facebook er fraskrevet ansvar.

Punkt 3. Det er ikke tilladt at bruge Facebooks alment kendte funktioner som indgangsbillet til konkurrencen. Det er altså ikke nok, bare at sige konkurrencen er for fans af din facebookside. De skal aktivt også søge ind i konkurrencen. Denne regel kommer i øvrigt tilbage som en boomerang, når vinderen skal kåres (se punkt 6).

Punkt 4. Ovenstående handlede om indgangsbilletten til konkurrencen, mens følgende regel handler om betingelsen for at være med. Der er en gradsforskel, og det vigtigste at forstå, er at du ikke må gøre det til en betingelse at brugeren gør en eller flere af de klassiske Facebookting: tagger sig, liker en opdatering eller skriver på væggen. Undtagelsen er at du godt må kræve at brugeren skal være fan eller have checket ind.

Forskellen til punkt 3 ligger i, at du må godt gøre det til en betingelse at folk skal være fans, men du skal gøre mere end det for at få dem ind i konkurrencen – nemlig opsamle noget data på dem, så vinderen kan kontaktes.

Punkt 5. Du må ikke bruge synes godt om-knapper til stemmefunktion.

Punkt 6. Du må ikke kåre en vinder via væggen på din side, via chatten, i besked eller ved at skrive på vinderens væg. Det var derfor, at du oppe i punkt 3, gjorde dig anstrengelser for at få fat i deltagernes kontaktdata. Ellers er det nemlig umuligt at overholde punkt 6.

Punkt 7. Annoncer for konkurrencen må ikke efterlade indtryk af, at det er i samarbejde med Facebook at konkurrencen afholdes.

Hele fundamentet for dette regelsæt er støbt på udlodning af en præmie af monetær værdi. Det spiller ingen rolle om det der foregår er en konkurrence, hvor man kæmper om at være bedst, eller om det er lodtrækning baseret på tilfældigheder. Begge dele er en konkurrence i denne sammenhæng.

Opsumerende:
Du må ikke lave konkurrencer der skaber falsk gang i gaderne. Facebook passer godt på deres brugere, og vil have at de virksomheder der er populære – er dem der vinder kampen om synlighed. De mindre populære virksomheder må ikke blande sig i dette kapløb ved at udlove præmier, som gengæld for at deres fans opfører sig som vilde aber.

Med andre ord.
Du må ikke få dine fans til at like, kommentere, poste, dele, tagge og alt det der – for at skabe røre i suppen.

Så kan du kigge på mig, og forfatteren af regelsættet og tænke “øv, det er jo det eneste der virker”. Dertil er svaret, at hvis ingen gider hoppe og danse på din side uden du betaler dem for det – så er det ikke Facebook der har et problem. Heller ikke konkurrencereglerne der har et problem men dig der har et problem.

Kig indad, og gør din virksomhed mere spændende at engagere sig med. UDEN du behøver betale i form af præmier.

—-

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

2 kommentarer til indlægget


  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *