Hvor tit skal jeg opdatere?

Skrevet d. 27. feb 2012 af Thomas Bigum i Facebook Facebook Hjælp

Det er ikke sjældent jeg modtager spørgsmålet, “Hvor tit skal jeg opdatere min facebookside?”.

Teoretisk set findes der lige så mange korrekte svar som antallet af gange jeg er blevet spurgt – og flere til. For ingen virksomheder er ens, og dermed er der ingen facebooksider der er drives eller skal drives ens.

Efter grundige overvejelser mener jeg, at den rigtige opdateringsfrekvens er hele tiden – korrigeret for kvalitet og information overload. Let me explain.

Hvilken facebookside vil du kultivere?
Når jeg tvinges til at give mit bud på opdateringsfrekvens, bliver jeg nødt til at tage afsæt i virksomhedens egne mål og hensigter – og ikke mindst også ressourcer.

Den som opdaterer fra siden har mikrofonen, og kan med den bestemme bølgegangen blandt publikum. Spørgsmålene er, hvilken type fest man vil skabe, og hvilken kultur skal opbygges på facebooksiden.

Hvad er optimalt?
Optimalt er jo, hvis facebooksiden kan kommunikere ud hele tiden – i form af en konstant strøm af opdateringer. Jo flere opdateringer der udsendes – desto større er rækkevidden, sidens såkaldte reach. Rækkevidde er jo godt! Lad os for ekstremets skyld sige en gang hvert 5. minut.

Straks har vi alle en fornemmelse af, at det kommer ikke til at gå godt, og så kan vi jo spørge os selv, hvorfor vores følelsesregister straks fortæller os der ikke gør det.

Creme de la creme
Den indbyrdes relation mellem virksomhed og facebookbrugeren hviler med gennemsnitlig antagelse på et fundament af en underforstået aftale om, at virksomheden sender sine højdepunkter ud i opdateringer.

Hvis facebookbrugeren ikke længere føler at denne balance er i orden, så opdateres der for meget.

Jeg kan ikke sige hvor denne grænse går, for det afhænger af en snitbetragtning på en målgruppe som er unik for virksomheden. Ikke kun målgruppen men også virksomhedens mission har indflydelse.

Introducerer: Q = Kvalitetsfaktoren

Kvalitetsfaktoren er ret afhængig af virksomhedens hensigt på Facebook. Hvad er virksomheden på Facebook for at kommunikere, og er der mon kød nok på det, til at folk vil interessere sig for det. Dertil er den også afhængig af ressourcerne i virksomheden. Det tager tid at producere kvalitet, og det tager tid at være nærværende og til stede.

Tid plejer at være den knappe ressource, når jeg efter denne model arbejder med virksomheders strategi på sociale medier.

Information overload
Det vil være til gene at lægge facebook feed til opdateringer med 5-minutters intervaller. Ingen tvivl om det.

Så meget information har modtageren ikke behov for. Derfor må administratoren bakke fra en frekvens på ‘hele tiden’ tilbage mod et mere passende leje.

Jeg kan ikke fortælle hvad passende er, for det afhænger helt og holdent af det jeg skrev indledningsvist. Hvilken virksomhed er i spil, samt om hvad der opdateres og hvor virksomheden vil hen. Læg dertil tanker om hvem målgruppen er, og hvilken opfattelse de går rundt med af virksomheden.

Introducerer: O = Overloadfaktoren

Overloadfaktoren er afhængig af virksomhedens karakter. Der er utvivlsomt tale om en smagssag, men her mener jeg, at virksomhedsgenren indledningsvist giver os det bedste fingerpeg om, hvor hyppigt målgruppen har brug for at mødes gennem kommunikation i facebookuniverset. Ja tak til 5 hurtige fra natklubben på en fredag – nejtak til 5 hurtige fra en håndværker på en lørdag.

Det leder mig frem til svaret på spørgsmålet i overskriften, illustreret ved en formel der ikke kan bruges i praksis, men tjene som inspiration til at finde sit eget naturlige leje.

Hvor tit skal man opdatere sin facebookside?


.. hvor Q er kvalitetsfaktoren og O er overloadsfaktoren.

– skal jeg give nogle konkrete råd, og det skal jeg, så vil jeg gerne se dig lave 3 eller 4 opdateringer om dagen. Hvis ikke du kan holde høj kvalitet, fordi der enten ikke er noget at tale om, eller fordi der ikke er ressourcer til at skabe noget af høj kvalitet, så vent med at opdatere til du kan lave en fornuftig opdatering.

I disse af virksomhedens tidlige år, set i forhold til de sociale mediers alder, og vores vished om at principperne på dem er kommet for at blive, så vil jeg hellere anbefale en virksomhed at ramme den øvre grænse for opdateringsfrekvens. Der må være mere læring forbundet ved at opdatere for meget, og så bakke langsomt bagud – end ved at opdatere sjældent, og aldrig opnå viden om det faktiske potentiale.

Så hvad nu?
Som altid anbefaler jeg dig at være engagerende i din kommunikation. Få modtagerne med og gør opdateringerne til dialoger i stedet for monologer. Forklaringen på hvorfor får du i dette blog indlæg om at få flere fans, og insprationen kan du få ved at se hvordan jeg selv gør mit absolut ypperste for at præstere engagerende opdateringer på min facebookside med gode råd om Facebook.

Måske er en workshop internt i virksomheden en løsning, for både at blive inspireret og opnå en sikkerhed om at tingene gøres rigtigt. I så fald så kontakt mig for at få det arrangeret.

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *