Er virksomheden død eller levende på Facebook efter Timeline?

Skrevet d. 21. mar 2012 af Thomas Bigum i Annoncering Facebook Tendenser

facebook timelineBåde Berlingske Business og bureaubiz brygger dommedagshistorie på udtalelser fra Andreas Klinke Johannsen fra web-bureauet Klean, og erklærer i både rubrikker og manchetter virksomheders facebooksider for døde om halvanden uge fra nu. Nedtællingen kan begynde.

LÆS: BusinessDK – Facebook river tæppet væk under firma-sider

Jeg så Andreas skrive blandt kollegaer, at han ikke følte alle nuancer i hans udtalelser var kommet med, hvilket så har afstedkommet de kioskbaskende overskrifter. “..det er en noget skarpere vinkling, end jeg selv har givet udtryk for.” – skriver han i en facebookgruppe for folk der arbejder med sociale medier.

Både i kommentarsporet under bureaubiz’ artikel på samme emne, og som alternative kilder i selve artiklen, kommer gode branchefolk i spil og kan stille sig lodret uenige med førstnævnte.

LÆS: bureaubiz – Virksomheders investeringer på Facebook kan være spildt

Uden at kende helt til de nuancer som Andreas Klinke Johannsen føler ikke blev bragt i artiklerne, så er jeg med på hans hold i en vid udstrækning. Årsagen til uenighederne skyldes efter min klare overbevisning, at parterne ikke taler om samme typer virksomheder.

De store vinder – de små taber
Facebook har gjort det hele til et klassisk spil: Har du penge så kan du få.

Derfor er det klart, at hverken platform- og app-leverandør Komfo eller mediebureauet IUM ryster på hånden over landingpages forsvinden og konkurrencers indbyggede synlighed. Uden at vide hvad sidstnævnte laver for hvem, er det givet at vi ikke har med små virksomheder at gøre. Små virksomheder har sjældent penge til Komfos platform, så den brede midte og bunden af pyramiden er sandsynligvis slet ikke i deres tanker, når de modsiger Andreas Klinke.

En af mine forbilleder Jay Baer listede allerede 5 dage efter offentliggørelsen af Timeline hele 14 punkter hvormed små virksomheder nu bliver overspillet af Facebooks gearskift.

For at nævne de væsentligste som jeg mærker dem, når jeg rådgiver små og mellemstore virksomheder.

  1. Mere grafik.
    Det kræver inhouse grafiker at udnytte coverbilledets potentiale. Så lad lige være med at sig det er godt, at der er mere råderum til grafik. I hvertfald hvis du taler til en virksomhed uden en ansat der kan sit photoshop.
  2. Velkomstsidens forsvinden.
    For nu at kunne fremtone attraktiv kræver det spitze kommunikation, dugfriske opdateringer og fuld pedal på aktiviteten. Kravet er da øget afsætning af ressourcer til social media management, som for de små er vanskelig at finde.
  3. Beskedsystem.
    Man kan nu som facebookbruger skrive direkte til administratorer. Et plus hvis man har folk klar, men kun endnu en indbakke at arbejde med som mindre virksomhed. Det vil sige en byrde og ikke en fordel.
  4. Apps skal redesignes.
    Udover det faktum, at det ikke rigtigt giver mening at sige velkommen på en applikation længere, så venter der også udgifter for alle til redesign. Jeg er ret overbevist om at det er disse spildte kroner Andreas primært taler om.
  5. De nye spilleregler.
    Facebook skal til at tjene penge, og har endelig fået slået revner i guldægget. Med få tweaks på edgerank har virksomhedssider siden september 2011 mærket ringere og ringere synlighed. Hen mod en lancering af nye annonceringstyper, nemlig betaling for at få opdateringen vist mere. Eller. Vist ligeså meget som i gode gamle dage. Godt gammeldags sur røv for virksomheder med budgetter som jeg kan forestille mig et mediebureau ikke engang hilser på under en fancy reception.

Masse positivt at sige om Timeline
Der var så de 5 drøje nyrehug til de små og mellemstore virksomheder, der understreger substansen i det jeg tror Andreas Klinke Johannsen har prøvet at få sagt til en journalist, inden det blev til overskrifter af kioskbaskerkaliber. Når de er nævnt kan jeg ikke give de andre mere ret.

Det spiller max med alt den dejlige grafiske råderum. Det er også cool, at man med Timeline virkelig kan bryste sig af alt det fanlir der foregår. Hvis man OVENIKØBET har penge til facebooks nye annoncetyper, så er det jo omsider blevet sjovt at være på Facebook for de store brands. Annoncetyperne redefinerer, som jeg ser det, marketing som helhed, fordi det simpelthen bliver den umiddelbart mest effektive kombination af pull- og pushmarketing. Man kan pushe sit pull, og endda gøre det i et miljø, hvor det blender ind.

Vi lukker kapitlet, hvor de små slog de store
Jeg er ved at takke farvel tiden, hvor de små var bedre end de store, fordi nærvær, transparens og passion var de bedste facebookkrydderier. Top det med hurtig og vågen, dvs omstillingsparathed til en mere social type markedsføring. Det er den tid der er blevet en anden. De store kan rulle ind i brugernes bevidsthed med afsæt i højere budget – slet og ret fordi Facebook har lavet gearskiftet til et spil om budgetter.

Men jeg er ikke ved at takke farvel til den søde musik fra tangenterne nærvær, transparens og passion, for uanset hvilke spilleregler Facebook giver virksomhederne, så er det stadig de samme krydderier brugerne vil have på maden. Heri består chancen for både overlevelse og succes for de virksomheder der ellers lige nu lider kraftigt af de 5 ovenstående nyrehug.

Mit metier ændrer sig derfor ikke en tøddel. Alle kan optimere deres kommunikation på de nævnte tangenter. Store som små.

Se med når jeg svarer på dette spørgsmål fra Frederik, som han lage på min Timeline:
“Kan vi eventuelt få et par ord om hvordan vi skal lave fangating i efter d 30 mht de nye timeline designs?”

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *