Delevenlige Digitale Aktiver (DDA)

Jeg har modtaget overvældende positiv feedback på min deltagelse i Ib Potters podcast Pottercut. I interviewet taler jeg om digitale aktiver – en størrelse jeg her skal uddybe, og til sidst kan illustrere med en case.

Facebooksiden behøver ikke længere være flagskib
I øjeblikket arbejder jeg rigtig meget på at blive klog på den næste æra af social media marketing. Jeg ser tydeligt for mig, at tiden så småt er forbi med let implementerbare facebooksider, som ruller af sig selv, hvis man ellers kan servere et godt værditilbud til de nyankomne. Den tid rinder ud bl.a. fordi brugerne vil noget mere end det.

Det er efterhånden længe siden, at jeg på mine foredrag om sociale medier indlemmede reprimanden “Vi er nødt til at se både længere og også forbi facebooksider som det ‘man’ skal have, for at være på sociale medier”, og lige nu, er jeg slet ikke i tvivl om, at en virksomhed der ikke har eller gør sig tanker om andet end en facebookside, svarer til det syn vi var mange der havde for to år siden på virksomheder, som ikke var på Facebook med en fanside.

Tiderne skifter, og udviklingen rykker tilsyneladende hurtigere end beslutningsprocesser på direktionsgangene. Ledelser landet over er ved at være færdige med at godkende, at virksomheden skal have en facebookside, og er også ved at have allokeret ressourcer til den, men i øjeblikket ser jeg i krystalkuglens klare lys, at det ikke nødvendigvis er i facebooksiden de største kræfter skal lægges.

Hvorfor tale selv, hvis andre kan gøre det?
Kræfterne behøver nemlig ikke nødvendigvis at blive lagt der, hvor man selv har talerøret til masserne (facebooksiden). Kræfterne kan også lægges, så der bliver talt om virksomheden ANDRE steder end på egen facebookside – og kan man det har man dybest set en facebookstrategi uden behov for en facebookside. Den er god at supplere med, men er ikke en forudsætning.

Inden du får et eksempel på dette til sidst, så lyt lige med i dette korte klip af podcasten ‘Pottercut’ optaget primo juni 2012, hvor jeg kort taler om digitale aktiver.


- modtag hele podcasten her

Når kundernes samtaler er selve strategien
På Professionshøjskolen Metropol i København sidder Lillian Bigum med ansvar for markedsføring af institutionens uddannelser, og den kvikke læser kan se et navnesammenfald, der forklarer, hvorfor jeg kender uddannelsesstedets strategi for rekruttering af nye studerende.

Det med at gøre markedsføringen til “social media marketing” er en enten/eller beslutning. Så ledelsen på uddannelsesstedet har nu bakket op om at bruge pengene anderledes i år. I grove træk betyder det, at budgetterne nu bliver brugt på at kommunikere til de nuværende studerende for bl.a. at vække deres stolthedsfølelse af at studere på Professionshøjskolen Metropol.

Indhold til nuværende og ikke nye studerende
Et klassisk kampagnesite til at rekruttere nye studerende gentænkes, så det ikke i samme grad som tidligere går ud på at rekruttere nye studerende, men har til formål at gøre de nuværende lettere i stand til at forklare deres venner hvad uddannelsen går ud på. En uddannelsesinstitution kan altid købe flere papskilte på buslinje 5A, der fortæller nye øjne hvorfor stedet er godt – men ressourcerne er altså sat ind på at skabe et såkaldt digitalt aktiv, som har en indbygget delevenlighed.

Som krydderi på strategien bliver årsfesten på Metropol den største nogensinde, fordi markedsføringskroner er blevet tilført festbudgettet. De studerende får en oplevelse, som de slet ikke kan lade være med at dele i deres egne vennekredse. Busture, sejlture skal fragte til kæmpe brag, hvor topartister skal underholde. Man når langt i et festbudget, hvis man må låne i et markedsføringsbudget. De delevenlige digitale aktiver er i den forbindelse leverancerne fra det filmhold der er sat til at dokumentere de studerendes kæmpefest.

I det øjeblik det er de nuværende studerende, der udrustes med muligheden for at dele Metropol-uddannelsers værditilbud, så er en officiel facebookside for uddannelserne reduceret til en sekundær rolle i den overordnede strategi for markedsføring via sociale medier, og det er her den nye æra begynder.

Hvem er Thomas Bigum

Thomas Bigum er stifter af Bigum&Co, en tænketank for læring og uddannelse indenfor strategi og håndtering af de sociale medier. Han hjælper virksomheder og personlige brands med både at planlægge strategier og uddanne dem til at indtage de sociale medier.

Skriv et svar