Hvorfor “Slette min konto hos Klout” slet ikke giver mening

Hvordan sletter jeg min klout profil?
Jeg har set spørgsmålet flere steder, og også fra sidelinjen set tweets og opdateringer fra folk, for hvem det er lykkedes at få trykket “slet Klout” fra deres hverdag. Typisk handler det om afstandtagen fra konceptet skråstreg princippet, men som min overskrift på dette indlæg slår fast, så giver det faktisk ikke mening, at ville lukke sin kloutkonto.

Det gør det ikke, fordi Klout ikke bruges af dig selv, men af andre som vil se på dig. Så at du vil slette konto hos Klout, kan fjerne princippet om at blive vurderet på sin indflydelse fra dit åsyn, men ikke fjerne vurderingen fra dig. Hvorfor nogen skulle beskæftige sig med at vurdere dig og din indflydelsesgrad vender jeg tilbage til til sidst.

Marketingkvinden der ville lukke det ulukkelige
Udgangspunktet kan jeg tage i den ellers respekterede Pam Moore, som sidste år meldte sig ud af Klout, og med dertil hørende lange skrift om fejl, mangler og revner i selve algoritmen samt alle princippets følgevirkninger.

kan jeg slette mig fra Klout?

Min overskrift indikerer, hvorfor jeg synes den udmelding er tegn på manglende forståelse for hvad det er vi taler om, og forklaringen er som følger.

You can run – but you can’t hide
Pam kan godt forsøge at løbe skrigende bort fra Klout, men faktum er, at hun ikke kan gemme sig for klout-princippet. Af den grund alene, kan hun efter min mening ligeså godt lade være med at himle op om hvad det kan, og hvad det navnlig ikke kan gøre for hende. Det er ikke hende der skal bruge det.

Moderne PR er blevet et spil om opmærksomhed, hvorom det gælder at virksomhederne må ud og finde gode ambassadører, der har høj indflydelsesgrad. Anno 2012 er den orange tjeneste, som i manges øjne er et sort får, et af de eneste hurtigtarbejdende værktøjer. PR-folk kan investere 3-5 sekunder på Klout, for at få en indikator på, hvad det er for en kaliber vi har med at gøre, og skulle en bruger gøre som Pam, og blokere Klout fra at monitorere ens handlinger, så bugner der med lignende services.


Peer Index
Den første kloutlignende service der er værd at nævne, er Peerindex som selv mener de adskiller sig fra Klout ved at være mere emne-fokuseret. Kører man samme person gennem Klout og Peerindex får man ikke det samme tal, så det ER forskelle. Derfor er det så op til læseren at tolke den helt i mål, om personen er indflydelsesrig på en måde der er værd at notere sig. Her svarer peerindex selv på Hvad er forskellen på Klout og Peerindex?.

Man kan indstille sin peerindex så den ikke er offentlig, men her har jeg fundet Pam Moore frem. Se hvem hun influerer, og hvilke emner hun ifølge peerindex er indflydelsesrig i. Pam Moores Peerindex

hvad peerindex er


Kred
Næste service er Kred, hvor navnet vel er en slags fonologisering af Credibility. Her har vi at gøre med en “story”. En visuel oversigt over en persons twitterhistorik, og visuelle ting ligner i disse år Pinterest, så det kan du trygt regne med, at de også er gået efter her.

Det er ikke lykkedes mig at finde ud af om man kan “blokere” eller lukke af for Kred, så derfor tror jeg ikke man kan, og det har da heller ikke været en udfordring at finde Pam Moores Kred Story. Prøv selv, og tast et navn i søgefeltet hos Kred. Pams er @pammktgnut.

hvad er kred


Little Bird
Her slipper jeg så Pam Moore, og ender på en service, der aldrig nogensinde indikerer, at den er skabt til brugerne af nettet, men er skabt til virksomheder der vil vide hvem brugerne er. Little Bird kommunikerer til de som ved hvad Klout-princippet er, og altså til dem der gerne vil have et værktøj på hånden, som kan liste indflydelsesrige brugere af nettet.

Det lykkes mig ikke at søge Pam frem, og det skyldes at denne service udelukkende er emnefokuseret. Dvs lidt som Peerindex siger de er det, men altså full monty, for jeg skal bede om emner – og så får jeg mennesker. Jeg kan ikke bede om at se et mennesker, og derpå få emnerne.

Til forskel fra de andre prøver den lille fugl også at liste folk efter geografi. Herunder ser du et lille snit af Little Birds såkaldte dashboard, og det er hyperbrugervenligt, hvis man vælger kategorien food med geografisk placering Portland i staten Oregon. Prøv Little Bird, mens vi venter på det bliver muligt at gøre lignende for Danmark. Det kan man nemlig ikke (endnu).

hvad little bird er


Tellagence
Sidste sag, jeg skal vise dig, er den mest spændende.

Her er udelukkende tale om en service for professionelle som folk der vil lukke sin klout aldrig på denne jord kan gemme sig fra, så længe de kommunikerer offentligt på det sociale web.

Videoen herover er efter min overbevisning et meget tydeligt kig ind i fremtiden, som sandsynligvis ikke ligger mere end 2-3 år foran os. Vi vil se tilbage på 2012 og snakken om Klout som de tidlige år, hvor meget få virksomheder vidste, hvad det med klout gik ud på, og hvor brugerne rendte rundt og troede det handlede om dem. Men som jeg nu har forklaret, så handler det ikke om brugerne, og handler slet ikke om, at brugerne skal se sig selv i kontekst med en orange kloutscore.

Virksomhedsejer eller marketingansvarlige?
Det handler om hvordan du i din virksomhed, tilegner dig overblik over den gennemslagskraft som dit brand og din kommunikation har på nettets brugere.

Hvis du er i tvivl om, hvor du skal starte, så tøv ikke med at kontakte mig for rådgivning indenfor emnet. Du kan også vælge, at forsøge dig selv, og så starte med at gå selv på strandhugst i det materiale jeg producerer om emnet. På facebooksiden for min virksomhed Bigum&Co vil du løbende få indblik i hvordan vi arbejder med relationsbaseret markedsføring, og kontinuerligt forbedrer vores ekspertise i at skabe resultater med ovenstående værktøjer.

Kontakt Thomas Bigumfor at få kortlagt dine influencers, eller
besøg os på Facebook, og tryk synes godt om Bigum&Co

Hvem er Thomas Bigum

Thomas Bigum er stifter af Bigum&Co, en tænketank for læring og uddannelse indenfor strategi og håndtering af de sociale medier. Han hjælper virksomheder og personlige brands med både at planlægge strategier og uddanne dem til at indtage de sociale medier.

Skriv et svar