Derfor er Twitter ved at finde sig selv i DK

Skrevet d. 26. nov 2012 af Thomas Bigum i Tendenser Twitter

TV-stue og Journalisters legeplads
Herhjemme er Twitter ved at finde sig selv som den tjeneste på nettet, der ikke erstatter Facebook, men supplerer Facebook med sit noget hurtigere tempo, og sin udprægede kultur for videreformidling af nyheder.
Samtidig også som Danmarks største TV-stue.

Mandag aften blev der sendt dokumentar på DR1, og uden at kende tallene så blev der nok slået rekord for aktiviteter på et hashtag, for noget der ikke er X-factor, Forbrydelsen eller det internationale Melodi Grand Prix.

Sikke en fest på hashtagget #sikkeenfest
Titlen på dokumentaren er “Sikke en fest”, og herunder ser du et skærmbillede af den virtuelle tv-stue. Kommentarer, holdninger og ekstra input bragede ind i strømmen med 3-5 tweets i minuttet.

social TV second screen

Hvad er et hashtag?
Et hashtag er en kategorisering af et tweet. Hvis Facebook havde funktionen, skal du forestille dig, at du i den supplerende tekst til et madbillede kunne skrive tagget #madbillede, og derved lægge det i en kategori med opdateringer lagt på af andre, der har skrevet samme hashtag. Hvis en af dine venner skulle finde på at klikke på tagget (som altid er et aktivt link), så bliver din ven sendt til en strøm kun med madbilleder.

For at komme til strømmen som ses på billedet herover, har jeg klikket på hashtagget #sikkeenfest, den første gang jeg så det. Ud af de twitter-brugere, der er på billedet, er kun tre af dem, nogen jeg rent faktisk følger. Resten er fremmede – men på et hashtag er det ikke vigtigt med ens baggrund. Alle er blot enige om, at vi diskuterer samme emne.

Et hashtag bliver født, når den første person skriver det. Ved brug af tegnet # efterfulgt af en række bogstaver. Oftest skabes hashtags autonomt, af de første der ønsker at diskutere et emne. Derfra tager det fat, og bliver det twitterfolket benytter som ramme for diskussionen.

EKSTRA EKSTRA – LÆS ALT OM DET
Den gode Kaare Sørensen er flittig på Twitter, og jeg har før nævnt ham som eksempel, hvor jeg bloggede om twitter strategi for virksomheder.

Denne gang falder han over tweets fra en kilde, som er i nærheden af begivenhedernes centrum, og han får tilladelse til at benytte et foto taget ved en brand i København, mens den foregår.

twitter og journalister

Aktuelt foto på forsiden
Korrespondancen leder således til at Kaare Sørensen og JP.dk kan præsentere et aktuelt billede før de første fotografer når frem, og får skudt deres professionelle udgaver til historien.

journalist på twitter

Journalister på Twitter
Med ovenstående eksempel er det i mine øjne ved at være slået fast, at twitter er blevet hjemsted for den danske journaliststand – og i øvrigt med rette. Tjenesten passer til deres opgave, som de der skal/bør lytte, præcis der hvor folket kvidrer om stort og småt. Twitter er ikke begrænset af privatindstillinger (kan være det, men er sjældent), så der er ingen der kan føle sig indigneret af, at en journalist opsnapper en historie – eller blander sig for at få detaljer.

Den (vist nok efterhånden ret) rutinerede tweep Ernst Poulsen har ved flere lejligheder blogget interessant om zonen der er opstået mellem journalisternes klassiske håndværk og “de nye mediers” ankomst. Her har han lavet lister med mere end 1000 danske journalister der er på Twitter.

Et godt sted at starte, hvis du har journalistisk baggrund og vil i gang på Twitter. Sidder du i en virksomhed, så anbefaler jeg dig denne videobid om strategi på twitter.

Vi ses på Twitter – du kan følge mig her.

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *