Derfor er Twitter ved at finde sig selv i DK

TV-stue og Journalisters legeplads
Herhjemme er Twitter ved at finde sig selv som den tjeneste på nettet, der ikke erstatter Facebook, men supplerer Facebook med sit noget hurtigere tempo, og sin udprægede kultur for videreformidling af nyheder.
Samtidig også som Danmarks største TV-stue.

Mandag aften blev der sendt dokumentar på DR1, og uden at kende tallene så blev der nok slået rekord for aktiviteter på et hashtag, for noget der ikke er X-factor, Forbrydelsen eller det internationale Melodi Grand Prix.

Sikke en fest på hashtagget #sikkeenfest
Titlen på dokumentaren er “Sikke en fest”, og herunder ser du et skærmbillede af den virtuelle tv-stue. Kommentarer, holdninger og ekstra input bragede ind i strømmen med 3-5 tweets i minuttet.

social TV second screen

Hvad er et hashtag?
Et hashtag er en kategorisering af et tweet. Hvis Facebook havde funktionen, skal du forestille dig, at du i den supplerende tekst til et madbillede kunne skrive tagget #madbillede, og derved lægge det i en kategori med opdateringer lagt på af andre, der har skrevet samme hashtag. Hvis en af dine venner skulle finde på at klikke på tagget (som altid er et aktivt link), så bliver din ven sendt til en strøm kun med madbilleder.

For at komme til strømmen som ses på billedet herover, har jeg klikket på hashtagget #sikkeenfest, den første gang jeg så det. Ud af de twitter-brugere, der er på billedet, er kun tre af dem, nogen jeg rent faktisk følger. Resten er fremmede – men på et hashtag er det ikke vigtigt med ens baggrund. Alle er blot enige om, at vi diskuterer samme emne.

Et hashtag bliver født, når den første person skriver det. Ved brug af tegnet # efterfulgt af en række bogstaver. Oftest skabes hashtags autonomt, af de første der ønsker at diskutere et emne. Derfra tager det fat, og bliver det twitterfolket benytter som ramme for diskussionen.

EKSTRA EKSTRA – LÆS ALT OM DET
Den gode Kaare Sørensen er flittig på Twitter, og jeg har før nævnt ham som eksempel, hvor jeg bloggede om twitter strategi for virksomheder.

Denne gang falder han over tweets fra en kilde, som er i nærheden af begivenhedernes centrum, og han får tilladelse til at benytte et foto taget ved en brand i København, mens den foregår.

twitter og journalister

Aktuelt foto på forsiden
Korrespondancen leder således til at Kaare Sørensen og JP.dk kan præsentere et aktuelt billede før de første fotografer når frem, og får skudt deres professionelle udgaver til historien.

journalist på twitter

Journalister på Twitter
Med ovenstående eksempel er det i mine øjne ved at være slået fast, at twitter er blevet hjemsted for den danske journaliststand – og i øvrigt med rette. Tjenesten passer til deres opgave, som de der skal/bør lytte, præcis der hvor folket kvidrer om stort og småt. Twitter er ikke begrænset af privatindstillinger (kan være det, men er sjældent), så der er ingen der kan føle sig indigneret af, at en journalist opsnapper en historie – eller blander sig for at få detaljer.

Den (vist nok efterhånden ret) rutinerede tweep Ernst Poulsen har ved flere lejligheder blogget interessant om zonen der er opstået mellem journalisternes klassiske håndværk og “de nye mediers” ankomst. Her har han lavet lister med mere end 1000 danske journalister der er på Twitter.

Et godt sted at starte, hvis du har journalistisk baggrund og vil i gang på Twitter. Sidder du i en virksomhed, så anbefaler jeg dig denne videobid om strategi på twitter.

Vi ses på Twitter – du kan følge mig her.

Hvem er Thomas Bigum

Thomas Bigum er stifter af Bigum&Co, en tænketank for læring og uddannelse indenfor strategi og håndtering af de sociale medier. Han hjælper virksomheder og personlige brands med både at planlægge strategier og uddanne dem til at indtage de sociale medier.

Der er skrevet 3 svar til “Derfor er Twitter ved at finde sig selv i DK”

  1. Super! Tak for blog post. Godt med flere på Twitter.
    Føler helt med-ejerskab over historierne også den jeg ikke var med i hos dig, da jeg efter at have set @andjohan og @marieklinke’s tweets om brand på teglholmen ringede til min søster for at høre om hun, mand og barn var ok. Hun fortalte, at det var skolen som brændte. Se https://twitter.com/andjohan/status/273147547105775616
    Fulgte selv #londonriots og det arabiske forår på twitter samt #marmiteban så twitter for mig den naturlige kilde til nyheder og særligt når det er noget som sker nu.

  2. Thomas Bigum

    Tak for kommentaren Karen… #rim
    Pudsigt du både skabte den ene og den anden, men måske den ene fødte den anden – fordi din oplevelse med både #sikkeenfest og branden skabte det tweet, som sendte mig til bloggen. #meta_tænkning.

    Er der andre læsere af indlægget her, der har kunne mærke Twitter vokse i værdi henover efteråret?

  3. Dorte Møller Madsen

    Jeg synes et vigtigt budskab, som med nok så mange andre ting, Twitters værdi vokser for dig – når du bruger det! Jeg møder mange, der har store fordomme om, hvad Twitter er, indtil den dag, hvor de får behov for noget dialog og viden, der er på Twitter, så er de omvendt. En af mine kollegaer sagde til frokosten for nyligt, tja, jeg troede kun det var for teenagere og om sladder, men nu har jeg oplevet et helt nyt forum med stor relevans for mit arbejde (softwareudvikling).


Skriv et svar