Facebookfans: Tallet bag tallet

Hvad fortæller antallet af facebookfans egentlig om facebooksiden?
Som 2012 er skredet frem, står det tydeligere og tydeligere klart, at man som admin ikke kan tage for givet, at de som har trykket synes godt om siden, er nogen man via en opdatering atter kan komme for øje. Brugerne synes godt om for meget andet, får stadig flere facebookvenner, og edgerank er en hård nyser at arbejde mod.

Når tallet for hvor mange der synes godt om en facebookside, ikke er udtryk for, hvor mange man kan tale til – så er det udtryk for noget andet.

Hvor mange har været forbi i tidens løb..?
Personligt er jeg begyndt at forholde mig til tallet, som et signal om hvor mange der har været på siden i tiden siden opstart. Vi ved som admins, at nogle har forladt bygningen, og er meget svære at nå ud til igen, men vi ved også at nogle er blevet, nemlig dem der reagerer på de opdateringer (der ikke bliver promoveret). De fleste admins har gengangere, som de kan huske af navn, og disse trofaste fans er af typen, der er på forlænget ophold.

… resten var kun på visit.

fanspåfacebook

Vis mig en side med et fanantal oppe i tusinderne, og jeg vil for nuværende slet slet ikke se på tallet og tænke på, hvor mange brugere virksomheden kan tale til. Jeg vil alene tænke:

 - “Ok, der har da været en del forbi denne facebookside i tidens løb. Lad os lave nogle opdateringer, og se hvor mange der stadig er her.”

Sådan tænker jeg om min egen facebookside, hvis historik jeg har tæt inde under huden. Jeg VED, at nogle ikke kan råbes op længere. Jeg VED, at nogle stadig er på stadion, når jeg rocker mikrofonen. Jeg har en klar fornemmelse af, at der er en løbende udskiftning, da der er store mængder af nye ansigter hele tiden, hvis ansigter matcher de mennesker, jeg møder f.eks. når jeg holder foredrag om sociale medier. Derfor er der også accept af, at nogle af de andre har forladt bygningen.

… Hvis jeg skal råbe dem op, så bruger jeg annoncering. For de har trods alt på et tidspunkt været interesseret, og det er bedre end slet ikke at have været det.

Det vigtigste for dig er at opnå accept af, at der er folk der har forladt bygningen. Så lader du dig ikke blænde af tallet, og er bedre til at varetage din samlede plan for aktiviteter på dine platforme. Lige nu har du et publikum af en given størrelse, og det er IKKE, antallet af fans. Husk det – og så klø på.

Jeg taler mere om samlet plan på platforme i nedenstående video fra et af mine foredrag.

KLIK OG SE FOREDRAG

foredrag thomas bigum

Hvem er Thomas Bigum

Thomas Bigum er stifter af Bigum&Co, en tænketank for læring og uddannelse indenfor strategi og håndtering af de sociale medier. Han hjælper virksomheder og personlige brands med både at planlægge strategier og uddanne dem til at indtage de sociale medier.

Skriv et svar