Like hunting er tilbage

Skrevet d. 16. jan 2013 af Thomas Bigum i Facebook

Skrevet af Jacob Holst Mouritzen

Social Media Ninja.

Digital & Social Konsulent for Advice A/S & Digital Manager for Lukas Graham, Rasmus Hedegaard og Brandon Beal
Følg mig på Twitter: https://twitter.com/JacobMouritzen


Like hunting er tilbage – men det skal være de rigtige likes! 
Facebook offentliggjorde i går sit seneste skud på stammen, og lukkede os andre ind i deres vision for, hvor sociale medier og søgemaskiner kan forenes. De kalder det Graph Search, og består af muligheden for at søge på f.eks. ”Billeder af mine venner og mig i Tyskland”, eller ”Hvilke restauranter i København har mine venner besøgt?”.

Mark Zuckerberg kalder det en helt ny måde at søge på. Facebooks Graph Search tilbyder dig svar, ikke links til sider, hvor du måske finder dit svar.

Produktet varsler en ny tid for, hvordan vi anvender Facebook, og det kommer til at få store betydninger for både brugere og virksomhederne.

 

Festen er tilbage

Siden de glade Facebook marketing dage i 2010, hvor et ”like” på en Facebook-side skabte virale ringe i vandet gennem hele vores vennekreds, har værdien af et like, check-in, tag osv. været stødt nedadgående.

I de første par år var disse sociale interaktioner med virksomhedssider eller grupper nærmest at betragte som valutaen for arbejdet med sociale medier.

Den fest er for længst ovre. Siden da er valutaen blevet engagement på statusopdateringer, delinger samt kliks, men hen ad vejen er effekten af dette også blevet mindre bemærkelsesværdig

I dagens Facebook-land kræver viral rækkevidde et markant annoncebudget, eller ekstraordinært indhold, og sådan bør det også være.

Der er simpelthen ikke plads i folks newsfeed til alle de likes, delinger og kommentarer, alle vores venner laver konstant. Forestil dig at flytte tickerens konstante aktivitet til dit newsfeed. Det er der ingen, der ønsker.

Engagement sikrer topplacering

Med Facebooks nye Graph Search er vi tilbage i 2010, hvad angår værdien af likes, kommentarer, check-ins eller tags. Det gælder specielt for virksomheder i oplevelsesbranchen, men absolut ikke udelukkende.

De digitale fodspor, brugerne af jeres produkter, Facebook-sider osv. efterlader sig, får pludselig en meget prominent plads samt markant længere levetid.

Hvis jeg søger på ”Restauranter i København mine venner kan lide”, vil jeg få resultater ud fra mine venners check-ins, likes, tags og anbefalinger på din restaurant. Hvis din restaurant, tøjforretning, slagter eller vinforhandler har skabt flest forbindelser til mine venner, vil din forretning være at finde i toppen af min søgning.

Det gælder for enhver virksomhed, at det vigtigste værktøj er at skabe værdifulde oplevelser, service eller håndværk, folk er villige til at dele. Engagementet fra disse interaktioner vil nemlig ikke længere forsvinde på din timeline eller i mit newsfeed, men vil skabe ringe i det virale hav i årevis efterfølgende.

Mulighederne er enorme. Hvis du en dag befinder dig i Rom og skal have noget at spise, vil det være oplagt at gå til Graph Search og spørge ”Restauranter i Rom mine venner har besøgt”, eller f.eks. ”Hvilke restauranter i Rom kan mine venners venner lide?”. Disse søgninger vil ikke kun give dig et svar, men også muligheden for direkte at tage kontakt til de af dine venner, der kommer frem i søgningen. ”Word of Mouth at Scale” PÅ SPEED!

Faldgruber

Ligeså mange fordele, som der kan være for virksomhederne i Graph Search, så er det ikke utænkeligt, at der kan være ligeså mange udfordringer og problemer forude.

Som de fleste brugere af trustpilot, Yelp eller lignende services nok er bevidst om, er det langt fra alle brugeranmeldelser der er positive. Hvis man på en vens check-in kan læse sig frem til, at oplevelsen har været mindre end god, er der nok ikke stor chance for, at jeg vælger dine ydelser frem for en konkurrents.

Dit job som erhvervsdrivende, markedsføringsansvarlige eller lign. handler altså om at facilitere positiv omtale af din geshäft. Aktivér dine ambassadører, giv dine glade kunder en grund til at tale om dig. Check-in deals kan være en god idé, rabatkuponer ved at aflevere et ”like” på Facebook-siden ligeså.

Til hverdag handler det ligeledes om at få trukket engagement på dine opdateringer.

Find det specielle, det unikke og det positive ved din forretning og kom i gang med at etablere forbindelser til dine kunder.

Det sikrer kundeloyalitet, dit budskab kommer ud samt medvirker til en prominent placering i søgeresultaterne med dertil hørende skamrosende kommentarer fra mine venner! Sæt i gang!


Debatér med Jacob Mouritzen på Twitter, eller i kommentarerne herunder

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *