Mundprygl i luften

Skrevet d. 19. feb 2013 af Thomas Bigum i Tendenser

Social media week er over os, og det mest hypede arrangement løb af stablen mandag aften i Toldboden. Adtomic havde indbudt til duel på ord og holdninger, og rummet var fyldt til næsten bristepunktet med forventningsfulde social media geeks fra København og sandsynligvis også fra mere end omegnen.

Konceptet gik i sin enkelthed ud på, at 20 af de fremmeste navne i branchen blev placeret overfor hinanden 1 mod 1 med et statement i hånden, og et krav om at tale for eller i mod det udleverede statement.

Der blev diskuteret nytteværdi, tidsspilde og forankring af strategier. En af mine favoritter var denne: ”Det bedste content på Sociale Medier ender oftest med at være det, der ikke er skabt specielt til netop dem.”, som på forhånd var spændende, fordi der i det ene ringhjørne sad en herre fra Maersk. Jonathan Wichmann som står bag skibsreddernes social media tilstedeværelse, der har udefra set formået at få netop det kantede og skæve indhold til at passe ret godt til sociale medier. Overfor ham stod dog aftenens samlede vinder Verner Bager fra wasabi, der med charme, selvtillid og blomstret skjorte vandt publikums kærlighed.

Med en solid stikpille om en konstrueret Maersk-virkelighed sænkede Verner Bager hele Jonathans flåde af trekvart million fans på facebook. “I har samlet 150.000 nuværende ansatte. 400.000 tidligere ansatte, og en masse af de 500.000 der drømmer om at arbejde for Maersk. Der er ikke tale om andet end en virtuel gammel klassefest.”

Selv var jeg i ringen mod Ask Hybel, og du kan lytte med her:

Konceptet skal have stor ros herfra. Der var skønhedsfejl, som gik lidt ud over underholdningsværdien, og først efter sidste omgang Eye of The Tiger i højtalerne er det muligt for nogen, at sige noget om hvordan det skulle have været lavet. Nu ved vi, at branchen kan mødes og debatere med afledt værdi til både publikum og debattører. Værdien bør så nok raffineres ved klarere setup, og solid holdning bag meningerne, men underholdningselementet synes jeg ikke skal væk.

Det bliver godt, inspirerende og pulserende af den kantede vinkel og den glade stemning.

Jeg var vidne til de danske rapperes første forsøg på et FightNight, og har noget at sammenligne med. Det var før det hed MCs Fight Night. Det var før cirkusbygningen og KB Hallen, og det var faktisk også før rapperne kunne rime i et minut uden at gå i stå. Med de erindringer kom Social Media Fight Night ud med et langt mere end hæderligt resultat. Spørgsmålet er om fænomenet vender tilbage.

Såfremt det gør, er jeg frisk på en revanche….

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *