Hvad Justin Bieber kan lære dig om at drive facebookside

Skrevet d. 25. apr 2013 af Thomas Bigum i Facebook Tendenser

Don´t tell it – show it
foredrag sociale medierHvis du er ansvarlig for virksomhedens facebookside, har du reelt set opgaven med at opbygge dig en værktøjskasse. En samling af teknikker og skabeloner som kan virke igen og igen, med stor sandsynlighed for godt engagement og dermed god relationspleje – gerne i bonus også nye relationer.

Når Justin Bieber inviterer en fan på scenen, gør han ikke kun en forskel for hende men også en forskel for hele salen. Det ved unge Bieber, for han er sikkert blevet fortalt af de garvede folk omkring ham, at det skal han gøre, for den virker “altid“. Det er popstjernens værktøj.

Hiv dine fans op på scenen
Der kan let ske det, at virksomheden via Facebook får rosende ord, eller at et spørgsmål fra en fan fortjener langt mere fokus, end det som opnås ved opslag på Timeline. Opslagene fra fans får kun promiller af synlighed blandt de andre fans, fordi en visning af opslaget kræver, at en fan søger mod Timeline, og kigger i sektionen for opslag fra andre. Notér venligst at det sker så sjældent, at du skal regne med at det IKKE sker.

Til rosende opslag og spørgsmål postet på Timeline kan du lægge alt det andet virksomheden modtager fra sin målgruppe. Telefonopringninger, mails og andre interaktioner som ikke kan ses af resten af publikum.

Din opgave bliverer at iscenesætte – og i sin grundstruktur er det dit værktøj.

spørgsmål timeline sociale medier

klik på billedet for at se opslaget på FB

Et spørgsmål på Timeline fremhæves
Et eksempel på værktøjet i brug kan du finde på min facebookside. En af mine fans stiller spørgsmålet om hvordan man kan fremhæve opslag fra fans, hvilket i øvrigt er anslaget der har ledt til dette blogindlæg.

Spørgsmålet er relevant for mange, og svaret brugbart for dem alle. Min opgave er at trække spørgsmålet op på scenen, så alle kan se både spørgsmål og svar.

“Flere har skrevet og spurgt”
Jeg vælger at tage skærmbilleder af både spørgsmålet og svaret via min iPhone (tryk homeknap og powerknap samtidig). De to billeder sætter jeg op i en billedcollage over hinanden (InFrameFoto-app fra app-store), og så går jeg ellers til min facebookside og poster en helt ny opdatering.

Din indfaldsvinkel til denne opdatering er en klassiker du kender fra TV, radio og andre medier, hvor det ikke er sjældent man hører sætningen “Flere har skrevet og spurgt”, hvorefter der kommer en oplysning. Præcis hvor mange der rent faktisk har henvendt sig, ved man aldrig, men det lyder altid som noget vigtigt, når sætningen bruges.

Bieber-metoden er dit værktøj
At re-poste spørgsmål for alle at se er således et eksempel spundet på skabelonen, der kan kaldes Bieber-metoden. Hold dit fokus på om alle får værdi af situationen. Virksomheden, publikum og selvfølgelig ikke mindst den eller de fans du fremhæver.

Se med her, når tidens store mester arbejder

SE OGSÅ: … eller se facebookopdateringen, der blev brugt som eksempel her i indlægget.

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *