Facebook ekspert Thomas Bigum
Skrevet d. 22. sep 2010 af Thomas Bigum i FacebookFacebook ekspert Thomas Bigum er hvad man kalder mig, men egentlig er indgangen bredere end det. Mit kompetence felt spænder over hele paletten for web-presence, så blogs, websites og mailinglists er mindst ligeså betydningsfulde værktøjer.
Husk på at ethvert brand har mange touch points – dvs punkter hvor køberne møder produktet. Lad mig kort forklare hvorfor Facebook ekspert ikke kan stå alene på mit visitkort.
Er du en kendt personlighed kan du godt vælge at holde dig til Facebook, og måske ‘nøjes’ med et statisk website. Så begrænser du dig til to primære touch points i online sammenhæng. Hvis du er god til at håndtere dem, så kan det jo være fuldt ud tilstrækkeligt.
Udvider du dit arsenal ved at gøre websitet til en blog, hvor der på dynamisk vis sker nye ting – og hvor læsere kommenterer, så har du stærkere brandeffekt. Dit emperium vil virke større på modtageren der både ser dig jonglere Facebook og blog.
Går du skridtet videre, så indsamler du emailadresser, og skriver til folk som yderligere et våben i dit arsenal. Dette værktøj er efter min mening det som for den mindste indsats kan have den største effekt.
Lander man i folks indbakke, så er man meget tæt på folk. Kan man skrive vedkommende og brugbart indhold eller korte oplæg til det indhold man serverer på sin blog – så opbygger man en meget værdifuld portion goodwill, som man kan hæve når man skal sælge produkter.
Produkterne kan spænde vidt fra niche til niche, men altså f.eks. foredrag og workshops eller måske musik og merchandise.
Det er på alle disse elementer, og især jongleringen af dem samtidig jeg ser mig som ekspert. Dvs mere end blot Facebook ekspert.
Thomas Bigum