Personlig branding, Ekstra Bladet i dag.
Skrevet d. 08. okt 2010 af Thomas Bigum i Personlig BrandingPå midtersiden af dagens udgave af Ekstra Bladet har jeg i dag givet mine holdninger til kende i forhold til specifikke cases af kendte der udfører velgørenhed, og lysten til at lave en lille opfølgning har straks meldt sig.
Først og fremmest må jeg i al hast rydde en snigende misforståelse af vejen. Journalisten Philip Thomsen fra EB benytter følgende overskrift til et afsnit “De lyver for sig selv“, og det lyder som en hård dom ved første øjekast.
De som får både harme og varme i kinderne bedes kigge grundigt på afsnittet, for jeg er selv ret tilfreds med hvordan mit budskab og min holdning kommer til udtryk. Overskriften kan blænde.
Jeg vil nødig gøre mig til dommer for alt og alle, så jeg forsøger at være generaliserende. Ikke alle lyver for sig selv, men efter min overbevisning “mange”. Omvendt tør jeg godt bruge ordet “alle” om glæden ved at foretage velgørenhedsarbejde. Det var min vigtigste pointe.
Den næste pointe er at folk da i den grad bare skal give den gas på pressemeddelelser. Hvis de gode historier skal ud. Giv medierne kamp til stregen i deres evige jagt på skandaler og negative sensationer.
Her er artiklen med personlig branding som omdrejningspunkt
Bono startede trenden og U2’s frontfigur har to gange været nomineret til Nobels Fredspris for sin store indsats for verdens svageste. Herhjemme er velgørenhedssarbejde ligeledes kommet i høj kurs hos danske kendisser, der nærmest er ved at snuble over hinanden i deres iver for at gøre en god gerning.
Og ikke så snart er velgørenhedsarbejdet i hus, før meddelelsen om den barmhjertige gerning råbes ud fra hustagene og sendes i fax-rotation mellem landets dagblade og tv-stationer.
Senest har Sarah Kølpin høstet flot omtale i adskillige aviser, og opnået taletid på TV2, for at fortælle om, hvorledes hun i samarbejde med ‘Red Barnet’ har tilrettelagt fire dejlige dage for 25 udsatte familier på sit strandhotel i Tisvildeleje.
Ifølge ekspert i personlig branding, Thomas Bigum, er det ikke udelukkende på grund af kendissernes store hjerterum, at Kølpin og co. kommer samfundets svageste til undsætning:
De lyver for sig selv
Velgørenhedsarbejde er at af værktøjerne til at skaffe sig omtale. Jeg er sikker på at alle kendte personer der udøver velgørenhed føler glæde ved at gøre det. Men jeg er også sikker på, at mange af dem lyver for sig selv, hvis de påstår at intet af motivationen kommer fra deres evige søgen efter at holde sig fremme i rampelyset, vurderer Bigum, der har fuld forståelse for at kendisserne, i samarbejde med velgørenhedsorganisationerne, blæser barmhjertighedsgerningerne op til bristepunktet:Det kan virke usselt, at udføre velgørenhed og samtidig råbe ‘se mig’. Men både velgørenhedsorganisationerne og de kendte kender spillets regler. Det er et faktum at der skal råbes højere og højere for at opnå taletid i medierne. Og det ville være tåbeligt af de kendte ikke at øge deres brandværdi ved at forsøge at skaffe sig positiv medieomtale.
Øget brandværdi baner nemlig vejen til næste job, næste indtægt og næste tilbud om dejligt hjertevarmende velgørenhedsarbejde. konstaterer kommunikations-eksperten, der på disse sider vurderer brand-effekten for nogle af de mange kendte danskere, der har stillet talenterne til rådighed for en god gerning.