En annonce der gavner eksporten

Skrevet d. 29. dec 2010 af Thomas Bigum i Facebook Facebook Hjælp

 

TEMA: Politikere på facebook

Jeg noterede mig i foregårs en facebookreklame for europaparlamentariker Dan Jørgensen (S), og blev straks interesseret i at se hvad og hvordan en politiker i sværvægtsklassen håndterer facebook.

De spørgsmål der trænger sig på ved synet af facebookannoncen er:

1) Hvor bliver jeg ledt hen
2) Hvad møder jeg
3) Hvordan vil han fastholde mig
4) Hvad skulle få mig til at ændre politisk ståsted i tilfælde af mit kryds teoretisk set kunne flyttes

Jeg klikkede og kunne nærmest ikke være blevet mødt af en større overraskelse.

Gode hooks

I annoncen bliver jeg opfordret til at følge Dan Jørgensen, og jeg kan endda vinde en rejse til Bruxelles. Umiddelbart nogle gode hooks, for jeg aner faktisk ikke meget om ham eller hans arbejde – og vinde en rejse med et horisontudvidende indhold er lige mig.

Jeg forventede at se en facebookside, men også at der var kræset for detaljerne – og måske endda udviklet en lille applikation. Måske en mulighed for at teste mig selv. Enten i forhold til det politiske ståsted, eller måske i forhold til min viden om arbejdet som europaparlamentariker. Måske blev jeg taget ud af facebook og til politikerens hjemmeside. Måske til en særligt oprettet hjemmeside til formålet.

Af alle steder…?

.. men jeg endte på Dan Jørgensens personlige profil. Det sted i facebooks univers jeg havde ventet allermindst. På den personlige profil kan ejeren ikke specialdesigne noget som helst, og dermed kan der heller ikke bydes velkommen, således at jeg hurtigt kan forstå præmissen for at opholde mig længere end højst nødvendigt.

Jeg kan heller ikke fristes med noget særligt for at følge Dan Jørgensen, og skulle profilen i sin enkelthed friste mig – så er Dan Jørgensen allerede nået grænsen for hvor mange venner man kan have.

Ergo: spild af min tid – og spild af annoncekroner.

 

Hvad ellers?

Først og fremmest bør der være en gennemført tanke bag den landingsside man fører dyrtbetalt trafik hen til. Den skal helst kunne nogle ting inden for ganske kort tid såsom at fange opmærksomhed, levere præmisen og afgive et call to action. De tre ting skal gøres på under 5 sekunder, gerne på 3, og det gør en personlig profil ikke. Dan Jørgensen har lige gavnet eksporten – men desværre eksport af annoncekroner.

Hvis du kender til en politiker eller et parti du synes gør det godt på Facebook eller sociale medier som helhed så giv mig et praj i kommentarfeltet herunder

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *