Foursquare, og lokationsbaseret markedsføring
Skrevet d. 18. dec 2010 af Thomas Bigum i Facebook Places Tendenser
Foursquare (også kendt som 4square eller 4sq) ulmer under overfladen her i Danmark. Flere og flere amerikanere hopper på vognen – og det er primært de unge forbrugere der er vilde med legen. Der er 4.5 mio brugere.
Foursquare er en applikation til en telefon, hvor man med få tryk kan fortælle hvor man befinder sig.
… og hvad så?
For mange kan det være svært at forstå hvorfor nogen skulle gide at gøre det, men en stor del af svaret ligger i begrundelsen – “fordi man kan”. Når de unge forbrugere tager en dille som foursquare til sig, så er det værd at rykke frem i sædet for ethvert brand der ønsker at nå målgruppen.
Markedsføring
Der er flere måder at møde foursquare-brugerne på. Derfor er der også forskellige strategier at benytte sig af – og der er også klassiske fejl i kategorien skønne spildte kræfter.
Scott Bishop har for online magasinet Mashable.com lavet en god artikel der oversat til dansk kan kaldes 6 møder at markedsføre sig på foursquare uden selv at have en lokation. Med lokation hentydes til det element i applikationen, at brugerne skal “checke ind” når de opholder sig på en lokation. Så her gives seks gode råd til at indtage foursquare, hvis man ikke har f.eks. en fysisk butik.
Læs her artiklen om markedsføring på foursquare