Youtube ekspert Thomas Bigum: om Justin Bieber

Skrevet d. 13. jan 2011 af Thomas Bigum i Tendenser Twitter Youtube

Politiken spurgte mig til historien om Justin Bieber, et fænomen som jeg faktisk faldt over relativt tidligt i forhold til hans globale gennembrud. Der blev nemlig talt meget om ham, op til de første singler – men jeg tog ikke yderligere notits af det, fordi det ikke som sådan stod skrevet i kortene at han ville blive et globalt pop-fænomen.

USA har i forvejen deres youtubestjerner – som stort set er ukendte på denne side af atlanten, så jeg gjorde ikke en indsats for at følge Bieber synderligt tæt. Nu er han her så for alvor på Planet Earth, og kommer til Danmark i foråret (2011) – og billetterne blev selvsagt revet væk.

Det spørgsmål der trænger sig på, og som også var det journalisten forsøgte at få belyst er, om man kan tilskrive Youtube hans store succes?

Youtube ekspert med ærefrygt

Først og fremmest synes jeg ikke man i skyndingen, og måske også ærefrygten, over de mange hits på youtube, followers på twitter og hadegrupper på Facebook skal glemme at knægten er et fænomenalt talent. Det er min klare overbevisning, at han var blevet stjerne i hvilket som helst årti i moderne tid.

At det lille guldæg fra Canada så klægges i en tid, hvor det falder lige ned i de boomende medier på nettet blev så af mere eller mindre tilfældig årsag Biebers vej til stjernehimmelen. Af samme årsag er hans vej så unik – for han blev dermed den første.

Youtubestjerner allerede på himmelen

Sådan antyder jeg, at der skulle jo være nogen der brød igennem på denne måde. Før Bieber var begrebet youtube-stjerne allerede begyndt at dukke op, i form af primært friske og gakkede drenge der kunne skabe store fanskarer på blot at lave videoer om alt og ingenting til Youtube.

Men der er så måske også nogle ekstra elementer af tilfælde der falder i hak. Han virker på mig som et talent på sociale medier, men altså samtidig med han er en verdensklasse sanger. Dermed er der tale om eksplosiv kombination, som så giver sig udslag i den enorme popularitet.

Hvis vi fjernede sangtalentet, og forestillede os en omgang x-factor i evnen til at agere blændende på youtube, og i at engagere sine fans med twitter – så tror jeg roligt Blachman kunne finde lommetørklædet frem, og uddele finalebilletten med det samme.

De første youtubestjerner jeg refererer til fik jo ganske enkelt mere end baghjul af Bieber. For hans niche var ikke blot at kunne lave gakkede indslag, men at synge så det gav gåsehud på de fleste – og altså nok til at blive opdaget.

Bieber får stadigt flere fans på Facebook og followers på Twitter

Nu kører det så for ham. En del af de evner vi ser han har på medierne, har han naturligvis tilegnet sig ved at være der fra starten af sin karriere. Grundtalent og rutine i medierne giver ham nøglen. Det virker som om han ved hvad man skal skrive og sige for at få sine fans til at hvine og dåne – ligesom Elvis vel også på et tidspunkt fandt ud af hvad det var han skulle gøre med hofterne.

Han er nærværende. Han giver sine fans værdi. Han giver dem gaver. Han belønner enkelte ved at gå i dialog med dem, og når han er færdig med alt det, så nævner han den nye single der er på vej. Det er bedre håndtering af sociale medier end størstedelen af verdens virksomheder kan finde ud af. De starter typisk med at nævne singlen – for de er der for at sælge. Det er Bieber ikke, og det er den udslagsgivende forskel.

I fremtiden må vi nok forvente, at se Biebers mere eller mindre tilfældigt skabte metoder både videreudviklet og kopieret. Det ses selvfølgelig allerede nu på forskellige niveauer. Fra håbefulde teens der tænder kameraet i håb om at blive den nye Bieber, til pladeselskaber der finder en jævn talentfuld artist, og forcerer vedkommende ind i en karriere på sociale medier.

Ekspert i sociale medier undrer sig

Det er overraskende for mig, at jeg ikke ser danske artister blænde noget mere op på f.eks. Facebook, som er det dominerende medie her i Danmark. Jeg sidder f.eks. tilbage og undrer mig over, at DR ikke har kørt noget som helst i stilling til de deltagere vi alle fra første sekund kan både se og høre vil klare det blændende i X-factor. Stjernefrøet Babou fra afsnit 1 har en stor fanside på Facebook, men den er hverken styret af ham selv, af DR eller af det pladeselskab der skal videreudvikle vinderen af konkurrencen.

Hvor ville det klæde pladeselskabet at smadre igennem på Facebook med toptunede fansider til alle deltagerne, og nogle folk med det rigtige knowhow til at coache dem. I mine øjne sover de danske pladeselskaber i både timen og frikvartererne. Måske sidder de allesammen og klikker rundt på Youtube og leder efter den danske Justin Bieber.

Er du fan af Justin Bieber?

 

Hvis du er fan af Justin Bieber, så skriv i kommentarerne hvorfor du elsker at følge ham.

Husk at også tryk synes godt om til artiklen, og du kan også linke til den andre steder på nettet – der hvor du møder Bieber-fans.

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *