Gennemsigtighed og indrømmelser
Skrevet d. 28. mar 2011 af Thomas Bigum i Digitalt fodaftryk Facebook Facebook Hjælp Personlig BrandingFallulah har fået mediestorm efter at have bedt en fan fucke af fra hendes fanside. Det kan der jo komme både gode og skidte salgstal ud af, men der er en vigtig pointe at hente for den verden vi lever i her i 2011, hvor alle forbrugere har en stemme – og hvor et stensolidt brand, der pludselig ikke er gennemsigtigt, lynhurtigt kan lægges i grus.
Fallulah er gennemsigtig, og nævner der ikke blev brugt auto-tune ved x-faktorfinalen, men hun gør ikke indrømmelser. Begge dele er påkrævet når en skidt håndtering af en fan/forbruger kan blive til en sag blandt de 5 mest læste artikler på Ekstrabladet.dk
Social Media Ekspert:
“Alle har en stemme”
Tidligere druknede den enkelte forbrugers stemme meget let i mængden, men tiderne er skiftet. Stort set alle forbrugere har en jungletromme der kan nå 100-500 mennesker på under 30 sekunder. Er der kød på sagen, så er lavinen rullet allerede inden en virksomhed eller en sangerinde kan nå at stave til damage control.
Man kan hurtigt argumentere for at begrebet “mængden” er blevet massivt større, fordi alle hele tiden tweeter og opdaterer om deres forbrugeroplevelser. Så det væsentligste er, at den massive gennemtrængelighed, og hastighed en forbrugers stemme i 2011 kan opnå – ikke kan gøre et brand i stand til andet end at underkaste sig spillets regler.
Lever varen, og hvis det kikser så gør indrømmelser. Tæpper bliver løftet, og ‘bullshit’ vil blive kaldt.
Det mest trippede output af den ændring i magtbalancen over de seneste år er, at de bedste produkter og de mest ærlige brands vil sejre – og de falske og fordækte ikke engang kommer ud til 2. omgang af boksekampen.
Foredrag om facebook
Hør mig fortælle mere om forskydning i magtbalancen på mine facebook foredrag.
Se her