Hvornår er det bedst at opdatere Facebook?

Skrevet d. 17. aug 2011 af Thomas Bigum i Facebook Facebook Hjælp

Det er af væsentlig betydning at gøre sig tanker om hvornår en opdatering skal falde på facebooksiden. Her får du nogle af de vigtigste inputs inden du selv sætter dig i din målgruppes sted, og sender opdateringen ud for øjnene af flest mulige.

Hvornår er det bedst at opdatere Facebook?
– når der er flest muligt af de rigtige brugere der ser opdateringen

Du skal have dig en god idé om hvornår lige præcis din målgruppe typisk er på Facebook. Forældre til småbørn er ikke nødvendigvis på samtidig med teenagere. Offentligt ansatte kan have andre rutiner end privat ansatte, og aktive unge går til fritidsaktiviteter, som andre unge ikke bruger tid på.

Søndag er groft sagt myldretid, og det samme er hverdagene efter kl. 20 på nær fredag, men så simpelt kan opgaven ikke anskues. Der kan være fordel at skyde udenfor myldretid, fordi så er der ikke så hård kamp om pladsen foran øjeæblerne på brugerne.

Forskellige tidspunkter – forskellige typer opdateringer
Da det hurtigt bliver i underkanten kun at opdatere Facebook om søndagen, kan du bevæge dig op på et højere niveau i denne kunst at opdatere Facebook på det rigtige tidspunkt.

Du har med garanti forskelligartede opdateringer, hvor nogle er informationsbaserede, og andre indeholder et call 2 action. Tænk over at din målgruppe gerne vil svare på dit spørgsmål, men ikke har tid om tirsdagen i frokostpausen. Til gengæld vælger de måske at finde tid, hvis du lægger spørgsmålet fredag efter frokostpausen.

Det er om fredagen hvor brugerne har det ene ben på vej ind i weekenden, og undersøgelser viser at det positive engagement generelt set er højest i løbet af facebookugen.

Den inhomogene målgruppe
Der kan nemt ligge endnu et lag på disse betragtninger. Hvis din målgruppe er sammensat af forskellige typer, således at ovenstående øvelser er svære at få gode svar på, så må du prøve at gruppere dine fans. De opdateringer, som med størst sandsynlighed skaffer dig salg og dermed kunder, kan meget vel være af én type, mens du samtidig bliver fulgt af facebookbrugere som kun med lille sandsynlighed følger din opfordring til at købe.

Det bedste eksempel er brands der appellerer til facebookbrugere både med og uden alder høj nok til at eje et betalingskort. For en tøjbutik kan det således være et stort slag i luften, at linke til webshoppen i timerne efter skoletid, selvom statistikken viser, at mange kigger med, og engagementet også er højt. På det tidspunkt skal opdateringen i stedet handle om at komme ned i den fysiske butik og brænde lommepengene af.

Gratister vs potentielle kunder

Er du interesseret i foredrag eller facebookkursus, så tag et kig på kursuslisten.

Kurser og foredrag om sociale medier.

For mit eget vedkommende er købere af mine foredrag ikke den samme type bruger, som dem der har brug for mine tips til facebookhåndtering.

Dem som køber plads på mine kurser har sandsynligvis også et andet handlemønster end dem som er ellevilde med mine tips.

Det vil sige, at jeg, på baggrund af meget feedback på et facebooktip, ikke kan konkludere, at det er et perfekt tidspunkt ugen efter at prøve at gøre opmærksom på et godt facebookkursus.

Tilbage er at prøve sig frem, og holde øje med både visninger og feedbackprocent samt at aflæse statistik på egen hjemmeside, hvis man linker til den jævnligt.


Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *