Statsministerens brud på De 5 Dyder

Skrevet d. 31. aug 2011 af Thomas Bigum i Facebook Facebook Hjælp Tendenser


Statsminister Lars Løkke Rasmussen led i dag et drøjt hug af en social media boomerang, foranledigt af at der er blevet slettet kritiske indlæg på hans facebookside.

Der er gjort en masse for at skilte med kodeks på Lars Løkkes facebookside, og man skal huske at den danske statsminister selvsagt har helt anderledes udfordringer end en virksomhed på Facebook. Men en boomerang skabt af at slette indlæg er uundgåelig.

Lad vær’ at slette, og adressér i stedet.

Potentiale i at mande sig op
I sin enkelthed er det ikke god skik at slette og blokere uden varsel. I tillæg går man glip af et stort potentiale i at kunne fremstå transperant, ærlig og villig til at samle handsker op når nogen vil debatere.

Når du som virksomhed har den mindste smule frygt for at din facebookside brænder op i hadefulde kommentarer, så handler det om at mande sig op. Der må være noget galt med dit produkt, og så har du bare at undskylde og rette op. Hvis der ikke er noget galt med dit produkt, så er det jo den smalleste sag at komme ud på toppen, med kvalitetsbetjening i kommentarerne under folks brokkerier.

– så der er efter min mening ingen undskyldning. Hverken for at holde sig fra Facebook, eller for at slette indlæg der har en flig af substans. (hadefulde, racistiske osv. skal selvfølgelig bare i skraldespanden)

Folk glemmer i øvrigt ofte
.. at facebooksidens væg får uendeligt få besøgende i forhold til det samlede antal fans af en facebookside. Vi er i nede i meget meget få procenter af trafik, som farter ind på en facebookside for at tage et kig ned over en væg.

De opdateringer du som administrator selv laver, bliver sendt ud i folks startsider – og det er HER der er visninger, øjne der ser og trafiktal der er værd at bekymre sig om. Men det er også her du har ordet.

For at du som administrator af en facebookside har et godt pejlemærke for din håndtering af kundehenvendelser på en facebookside, får du her De 5 Dyder på Facebook.



Henvendelser uden svar er en dødssynd. Husk at udvise tålmodighed. Modparten kender ikke dit produkt eller din ydelse så godt som du, og er slet slet ikke ligeså tæt knyttet rent emotionelt.

At hoppe af væggen betyder, at man lukker af for videre debat ved at invitere til at skrive pr. mail eller ringe på telefon. Står sådan en kommentar nederst opfylder indlægget meget nemt også dyd nr. 5. Du kommer ud på toppen, fordi modparten vil fremstå som en hidsigprop der fortsætter selvom du har inviteret til forsoning på en anden kanal.

LÆS OGSÅ: God og dårlig facebookhåndtering

Overvejer din virksomhed at øve kundeservice på Facebook?
Så kontakt mig for uddannelse af medarbejder, indlæg på temadag eller lignende.


Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *