Påvist igen: Automatiske opdateringer straffes
Skrevet d. 07. sep 2011 af Thomas Bigum i Facebook Facebook HjælpIkke en god Facebook strategi
Det har længe været officielt, at facebookopdateringer, som er skabt af en tredjeparts-applikation, opnår lavere synlighed, end opdateringer som er skabt på manuel vis.
Tredjeparts-applikationer er, som navnet antyder, udviklet af en tredje part, hvor Facebook er den ene, og du som bruger er den anden. Tredje part har programmeret en applikation, der kan skabe opdateringer til din facebookside på dine vegne.
Eksempler på disse applikationer er: hootsuite, tweetdeck, rss graffiti og social rss.
I eksemplet på billedet herunder er det en twitter-applikation, der sørger for, at det som komikeren Steen Nalle Nielsen skriver på Twitter, automatisk også sendes ud som opdatering på Facebook.
Hvad er Hootsuite?
Hootsuite er et ganske fornuftigt udtænkt værktøj til at opnå bedre overblik over aktiviteter på de sociale medier. Et kontrolpanel der kan samle det hele et sted, og hvor du kan lave dine opdateringer ud til alle de medier du vil. Tilmed kan du lægge opdateringer til at udkomme på angivne tidspunkter, og dermed opdatere sociale medier, selvom du er taget hjem fra arbejde.
LÆS OGSÅ: Social Media Management er fuld tid (åbner i nyt vindue)
Hvad er edgerank?
Synligheden af en opdatering styres af den såkaldte edgerank, som dannes ud fra en algoritme, hvori tredjeparts-applikationer tildeles lavere vægtning end de klassisk udførte uploads af billeder og videoer, links og skrevne opdateringer (som i øvrigt vægtes i nævnte rækkefølge med billeder som højest vægtet).
Det har derfor længe været kendt, at det ikke er optimalt at benytte f.eks. hootsuite og tweetdeck, men det er heller ikke fordi man er totalt usynlig. Ens opdateringer vægtes blot lavere, hvilket kan resultere i at man kan se sig frasorteret når Facebook danner en forside til en bruger der er fan af mange ting, og har mange venner.
Undersøgelsen der bør ændre din Facebook strategi
En undersøgelse foretaget af Edgerank Checker, et værktøj jeg i øvrigt heller ikke anbefaler at bruge, har påvist svagheden ved opdatering med tredjeparts-applikationer ved at undersøge engagementet under flere end 1 mio. opdateringer spredt på mere end 50.000 facebooksider.
Der er ved betragtning af de mange data fundet sammenhæng mellem applikationsskabte opdateringer og lavere antal kommentarer samt tryk på synes godt om til opdateringen.
Resultatet af undersøgelsen
Gennemsnitligt er der 1.02 % engagement under opdateringer som er skabt på manuel vis. Kommentarer + Synes godt om / Antallet af fans på opdateringstidspunktet.
For opdateringer skabt med Hootsuite er tallet himmelråbende lave 0.31 % og for Tweetdeck er samme tal 0.27 %
3 forklaringer på hvorfor
Det hele skyldes nødvendigvis ikke edgerank, hvis effekt jeg beskriver længere oppe. Der er også andre faktorer der spiller ind i denne massive datamængde som undersøgelsen er bygget på.
Idioter og sportsmænd
Automatik er for dem der hopper over hvor gærdet er lavest. Det er kun idioter og sportsmænd der hopper over hvor det er højest sagde Jesper Klein, men i dette tilfælde altså også folk der tager deres facebookside seriøst. Dem der er mest seriøse omkring deres facebookside, er antageligt også de bedste til at fostre engagement blandt fans.
Halloooo?
Der er ingen tilstedeværelse på facebooksiden som helhed, og i opdateringen i særdeleshed, hvis den er sendt af sted f.eks. til et tidspunkt uden for arbejdstid. Tilstedeværelse er en af de mest essentielle ingredienser i en veldrevet facebookside, og alene det at admin er aktiv i kommentarerne på egne opdateringer, kan drive engagementet op til langt mere end det dobbelte.
Værsgo’ og spis en klapsammen
Opdateringer skabt af en applikation kan blive overvældende, hvis mange af dine facebookvenner indenfor kort tid genererer dem. Det kan ske hvis et spil eller en sprit ny konkurrence pludselig er meget populær, og der som en del af det bliver sprøjtet opdateringer ud. Forsvarsmekanismen som Facebook har stillet op for os, er at de mange opdateringer bliver klappet sammen og skal åbnes for at vi kan se dem.
Er du mere krukket end Nik & Jay?
… kaldte jeg nedenstående video. Se med, og hør mig tale om samme emne tidligt på sommeren her i 2011. Helt tilbage til dengang solen kunne finde ud af at skinne så meget, at jeg bar kontaktlinser under solbrillerne.
Professionel håndtering af FB – med ekspert Thomas Bigum
– kig forbi.
Jeg er hjemme og klar til at engagere med en masse lærdom om Facebook.
Kilde