ROI af sociale medier – refleksioner fra dagens arrangement

Skrevet d. 23. nov 2011 af Thomas Bigum i Facebook Tendenser

Ole Bach Andersen fra Newsperience var en knag, at lange en billet videre til dagens arrangement hos Huset Markedsføring om ROI på sociale medier. Mit tilbud var et referat, så hermed lidt fra bloggerens taster.

Dog var der ikke rigtig grundlag til et forkromet referat, for ligeså svært håndgribeligt ROI på sociale medier er – ligeså uforrettet en sag blev mange sendt hjem med. Men lad mig prøve alligevel.

Ingen bebrejdelse af arrangementet. Lad mig slå det fast.
Jeg er ikke så naiv, at se ROI på sociale medier defineret på et formiddagsarrangement på et novemberkoldt Frederiksberg, når alverdens specialister ikke har kunne naile den i henved 3½ år eller mere.

.. faktisk ville en statistiker måske nok mene, at sandsynligheden for jordens undergang nu er større, end klar luft over ROI land.

Første indlægsholder Anders Christiansen fra Mindshare havde gode key notes i sit oplæg.

Ikke alt er ROI

Eksempel på branchens MadMen
For mig, med min webbaggrund, var det en særegen oplevelse, at høre at folk i bureaubranchen vil mene at ROI kan dukke frem når fx. 100.000 interaktioner med et brand kan fås på Facebook for fx. den halve pris af hvad det koster at få 100k. impressions på andre platforme (TV, Bannere etc…)

Et af mine tweet lød:
“kvinde køber sko som er nedsat fra 1000 til 800. Værdien til hendes roi-beregning er 200. Manden derhjemme synes den er -800.”

… og her er jeg så “manden derhjemme”, hvis de førnævnte interaktioner er skabt med facebookgøgl. Jeg giver ikke en rottes ræv for det 🙂

Galimatias at sammenligne
De sociale medier er endegyldigt kendetegnet ved, at der drives markedsføring gennem relationer – ikke gennem impressions (alene). Det er pull-markedsføringens hjemmebane af tyrksisk heksekedelagtige proportioner.

Hvis man sammenligner med et såkaldt pushmedie, så må det overvejende være for at gøre ledelsen i en virksomhed glad og tryg, men det er jo så også bureauets fremmeste opgave, hvis de vil gøre god forretning.

Det leder mig til næste gennemgående tema. Eller rettere smag i munden hos mig, i det jeg sammen med de andre tilhørere blev taget gennem mange fine og indsigtsfulde slides… Slides som jo er skabt til salgspitchet og evalueringerne overfor ledelsen i den virksomhed som er kunde hos bureauet.

Det var fagligt fyrværkeri fra alle de rette hylder (sikkert). Men det kunne ikke komme til sagen – for den sidste bog er ikke skrevet (og bliver det så nok heller aldrig).

Det faglige lavmål var efter min mening slides om værdifastsættelse af en fan. Præmissen fra indlægsholders side var, at en facebookfan køber for X kroner sko årligt mere end en ikke-facebookfan…. derfor kan man værdifastsætte.

 

Den blev sat hårdt til vægs af en kommentar fra salen. “Men det er jo fordi man i forvejen købte sko for X kroner, at man overhovedet bliver fan.” Da er springet fra non-fan til fan = et klokkeklart 0 kroners værdi, med mindre der skabes mersalg… hvilket ingenlunde er givet, og i øvrigt er henved umuligt at måle sig frem til.

Facebook fan værdi

Vi så også et indlæg af Crisp Social, som har et værktøj der kan lidt meget mere end insights kan. Der var mange sjove features som jeg, og mange andre ville elske at klikke os i gennem efter en scanning af vores pages.

… men Top-lister over contributers. Positive eller negative vægtninger af ord, divideret med samlet antal likes gange engagement – i en hemmelig algoritme. Spredt ud over tid, så man kan se lidt om hvor man evt. har sine influencers. Og i hvilke perioder de joinede siden (aldrig december under en konkurrence – stating the obvious).

En bedre og mere avanceret score end IPM. En måleenhed som en konkollega til indlægsholderen slår noget af sit brød op på, men igen er det “stating the obvious”. IPM står selvsagt svagt, i det den stiger enormt når der f.eks. er røget de forkerte ingredienser i Agnes’ kopkager.

Lækkert, men tilbage til udgangspunktet
Über cool med denne score, men stadig decideret hullet i forhold til ROI, og så i øvrigt nok hurtigt tendenserende til overkill for alt andet end facebooksider med landsdækkende kundeservice til et ungt og vildt segment.

+ 50.000 fans og gerne et telefonselskab før den hub sådan set kan håndtere noget, som den ansvarlige person i virksomheden ikke efter min overbevisning kan håndtere selv. Jeg siger ikke en person kan regne det samme ud, blot at der måske ikke er så megen grund til det. Så skulle det da lige indkøbes for at gøre ledelsen tryg, fordi det kan servere tal og grafer… og så er vi tilbage til firkant ét.

Det indbyggede paradoks
Der blev sagt kloge ord, som munder ud i en konklusion a la: det er tuff, at det ikke kan stå krystalklart, men vi prøver da i det mindste. Man må ind på platformene og opnå de første resultater, før ROI snakken overhovedet kan begynde. Det var faktisk åbningsordene.

Det er et paradoks at virksomhederne derude vil have ROI inden de går ind, når faktum er at ROI først med rimelighed kan blive forsøgt fundet ved at gå ind og prøve at starte med et eller andet.

Som jeg selv har beskrevet det ved kurser og foredrag.
“Den værste kunde er ham med scared money. Den bedste er ham der er villig til at begå fejl i en fart.”

Spændende resultat for mig

A propos mine foredrag. Jeg mødte selv en tidligere kunde ved arrangementet.

Jeg var i august indlægsholder ved en stor virksomheds interne facebookseminar, og jeg fik i dag serveret den varme melding, at evalueringen af mit foredrag havde været til dagens bedste.

.. kun overgået af maden i kantinen. Det tog jeg ikke ilde op, for den buffet var i særklasse.

Men hvad der derefter gjorde mig endnu mere glad, var invitationen til at finde datoer til flere facebookarrangementer i virksomhedens lokalafdelinger rundt om i landet. Great news!

Tænk. Denne kunde faldt engang i sensommeren over mit navn på de sociale medier. Det har sikkert været min facebookside eller min blog. Bookede mig til seminar. Og nu sidder jeg, og kigger på noget der vel godt kan nærme sig 6 cifre i ordrebogen.

Ved du hvad jeg kalder det?
Jeg har ikke målt de timer, som jeg har lagt i lige den relation, men jeg kalder det ROI af sociale medier 🙂

Tak
Tak til Ole for billetten. Tak til Huset Markedsføring for et godt initiativ. Tak til indlægsholderne, for det var bestemt udbytterigt at kredse endnu mere om den hellige gral, der synes så evigt svær at finde.

Snup gerne afslutningsvist en bid af mit foredrag,
hvor jeg taler om Facebook annoncering.


Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *