Kony 2012 skriver social media historie
Skrevet d. 08. mar 2012 af Thomas Bigum i Tendenser Twitter“.. we’re are making Kony world news, by redefining the propaganda we see all day – every day, that dictates who and what we bay attention to.”
En video med selvopfyldende profeti
Videoen på Youtube om Joseph Kony er set af så ufatteligt mange mennesker på så ufatteligt kort tid, at der må være tale om rekorder. Jeg bliver nødt til at tage stilling til den ud fra et social media perspektiv. Den får plads her på bloggen, selvom udenrigspolitik ikke er min stærke side.
Det som betager mig mest ved Kony 2012 er, at den i sig har en selvopfyldende profeti. Videoen og folkene bag vil redefinere hvad folket taler om, og de siger de vil gøre det med sociale medier som værktøj, og bum! Der blev vi ramt, da vi åbnede et socialt medie, af en video set af mere end 20 millioner mennesker på under tre døgn.
Det gør jeg mig stærke antagelser om forstærker lysten til at bakke op. Den har allerede bevist sig selv når den lander foran mine øjne, så nu er det min opgave som seer at videredele et link til videoen.
Paradigmeskiftet
Den sekvens i videoen (27.05), hvor trekanterne toner frem for at illustrere magtskiftet indenfor kommunikation er værd at spidse ører til.
Det er samme model der forklarede diktaturernes fald i mellemøsten i 2011. Jeg bloggede om revolutionen i Egypten, og talte dengang om den egyptiske befolknings evne til at mobilisere opstanden.
Værktøjet til mobiliseringen var kommunikation. Via sociale medier kunne befolkningen blive enige om samtidig at sige nok er nok. Vi må antage at præsident Mubarak nok næppe havde flertallet på sin side i synderligt lange perioder, af de 30 år han sad på magten. Det afgørende er at befolkningen besluttede sig for, og også kunne mobilsere opstand samtidigt.
Hvorfor deler folk videoen?
Nu spiller Kony 2012 på de samme tangenter. Det er samtidig vi skal blive enige om at bringe Kony for en domstol. Ingen raske mennesker kan mene andet, end at mene denne mand skal for en domstol. Udfordringen har kun været at mobilisere. Igen at blive enige samtidig om, at det er nu det skal gøres.
For at blive enige samtidig har man behov for både at kunne kommunikere bredt og kommunikere hurtigt. +20 mio. views på Youtube tegner det tydelige billede af, at det lader sig gøre anno 2012. Sagen skal være meningsfyldt nok, målet være let forståeligt og vejen dertil skal synes realistisk. Alle tre elementer opfylder videoen i sig selv, og det forklarer også hvorfor folk deler den videre.
“There is nothing more powerful than an idea whose time has come.”
-Victor Hugo
Tilføjelse: Under skriveprocessen til denne indlæg, som startede ca. kl 12. stod tælleren på Youtube lidt over 21 mio. views. Nu hvor jeg er færdig (12.48) opdaterede jeg vinduet med youtubevideoen, og nu er antallet af views 26.6 mio. Det er helt skørt.