Word of mouth markedsføring

Skrevet d. 26. apr 2012 af Thomas Bigum i Branded Content Facebook Tendenser

Word of mouth markedsføring er når en forbruger bærer virksomhedens budskab videre til sine egne relationer. En type markedsføring som bliver kendetegnende for det årti vi er trådt ind i, fordi realiteten er, at alle forbrugere er så godt forbundne med deres relationer, at budskabet har kanaler at bæres videre på. I praksis facebookopdateringer, tweets, blogs osv.

Markedsføring i gråzonen
Det afstedkommer en ændret adfærd i udtænkningen af markedsføringskoncepter, som sniger sig ind i gråzoneland, hvor bl.a. Forbrugerrådet ikke er fornøjede. En forbruger har nemlig krav på at vide det er en reklame – når det er en reklame. Faktum er dog at reklame nu langsomt men sikkert transformerer sig til en hybrid mellem oprigtigt ment anbefaling, og en anbefaling som fik lidt gave, præmier eller kontant afregning at gå på. Virksomheder står nemlig klar til at belønne folk for at tale om dem.

Lyt med i samtalen med Radio 24|7, hvor jeg sætter ord på tingenes tilstand.



Markedkræfter: Forbrugere vs Marketing

Oprigtigt talt mener jeg, at vi ikke kommer uden om mere af den slags markedsføring. Det er en virkelighed vi bliver nødt til at indse vil indfinde sig. Derfor handler det mest af alt om at stole på at forbrugerne vil tilvænne sig strømningerne.

Forbrugere og markedføringsfolk har siden sidstnævnte blev til et professionelt hverv påvirket hinanden i en stadig ongoing vekselvirkning. TV’et bliver opfundet, og marketing får den gode idé at sætte reklamer på. Seerne skifter kanal mellem programmerne, når de skulle se reklamer, men så rykker reklamerne ind midt i filmen. Seerne køber TiVo, og udelukker dermed reklamer, men ind kommer product placement i selve filmen.

Det samme gælder sociale medier. Facebook bliver populært, og ind kommer marketingdrengene. Facebookbrugerne holder op med at kigge i højre side, men ind kommer konkurrencekoncepter der lægger sig der hvor brugerne kigger. Brugerne bliver trætte af det, og holder op med at trykke like til hvad som helst, og ind kommer så de metoder vi ser komme alle vegne fra nu. Som nævnt i radioindslaget altså, at en virksomhed opsætter en aftale uden for Facebook, og beror sig på at dem der deltager selv kan finde en på Facebook og klare ærterne.

Reaktion mod firmaludere
Modreaktionen vi så med rimelighed kan forvente er, at det bliver ugleset at agere det vi i omklædningsrummet i fodboldklubben kaldte firmaluder. En bruger der pusher en virksomheds budskab for egen vindings skyld vil blive gennemskuet og skade sine relationer. For så at kunne fortsætte med disse principper må virksomhederne hæve belønningen, og på et tidspunkt kan det ikke længere svare sig.

Tilsyneladende er vi lige nu i en periode, hvor virksomhederne har trumfen, men bare rolig. Forbrugerne, og i dette tilfælde facebookbrugerne, svarer igen med ændret adfærd. Tilbage står forhåbentlig den ægte word of mouth markedsføring. Den hvor en bruger oprigtigt anbefaler en virksomheds produkter fordi de er awesome, og ikke fordi der vinding at hente.

Tryk på G-punktet, tweet eller synes godt om, tak.

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *