De 20 største løgne på Facebook

Skrevet d. 15. jun 2012 af Thomas Bigum i Facebook Gæsteindlæg

Gæsteblogindlæg af:

Trine Dan Sørensen
Markedsføringsøkonom, cand.it E-business
og Social Media Passionista

Trine’s LinkedIn profil

En engelsk undersøgelse af 2000 briters tilstedeværelse på Facebook viser en tydelig tendens til, at den gennemsnitlige Facebook bruger nøje selviscenesætter sig igennem sine aktiviteter.

Hele 80 % indrømmer, at de har redigeret billeder af dem selv for at se bedre ud, har lavet check ins på destinationer de aldrig har besøgt, eller linket til artikler som de mener, ville kunne få dem til at syne mere intelligente overfor omverdenen.

Brugere føler sig i stigene grad presset til at udstille sig selv som havende et mere spændende og indholdsrigt end de egentlig har, netop igennem glamourøse billeder, sofistikeret smag eller specielle aktiviteter. Igennem Facebook har den almene bruger valgt at fabrikere deres personlighed, i visse tilfælde, en fabrikation langt fra brugerens sande jeg.

Størstedelen af deltagerne i undersøgelsen havde interessant nok ikke noget problem med at pynte på sandheden og gøre sig selv mere spændende. Indhold på brugerens Facebook profil som fremstår kedeligt eller ikke passer til den opbyggede avatar bliver slettet. Derudover laver over halvdelen af brugerne updates blot for at skabe opmærksomhed blandt deres Facebook venner.

Igennem Facebook kan brugeren således selv skabe lidt star quality omkring deres personlighed, og mange deltagere i undersøgelsen refererede til Facebook som et butiksvindue, hvor de bevidst undlod at udstille de kedelige elementer i hverdagen.

Denne iscenesættelse kan samtidig have en negativ effekt på den enkelte bruger, da brugeren kan ende med at blive fravalgt som Facebook ven, fordi Facebook avatar’en som er blevet skabt, er langt væk fra virkeligheden, hvilken tættere venner nemt kan gennemskue. Man bliver altid bedømt af andre, og de elementer, som man mener, kan være med til at skabe en spændende personlighed giver nemt bagslag.

Top 20 Facebook Løgne:

1. At bruge et gammelt billede som profilfoto, for at virke mere attraktiv

2. Slette ’grimme’ billeder

3. Læse artikler igennem nyheds applikationer for at fremstå klogere

4. ’like’ noget for at fremstå klogere

5. Redigere i billeder for at fremstå mere attraktiv

6. Sende beskeder til mennesker som man aldrig har mødt

7. Lave uærlige updates

8. Bruge et profil billede af en anden person

9. Overdrive i statusopdateringer omkring hvor ’sjov’ et arrangement man deltager i egentlig er.

10. Forkerte oplysninger omkring status, fremstå som værende i et forhold når man er single

11. Sende en venneanmodning til en person blot fordi vedkommende er attraktiv

12. Lave en statusopdatering blot for at få opmærksomhed

13. Gøre ens arbejdstitel mere spændende end den er

14. Overdrive kvalifikationer

15. Checke in på steder man ikke har været

16. Gøre ens uddannelse mere interessant end den er

17. Redigere bøger/musik/film for at fremstå mere interessant

18. Redigere i ting for at fremstå som havende mere tilfældes med en person man kan lide

19. Posere foran en fed bil/motorcykel eller lækkert hus, som ikke er din/dit

20. Lave et falskt fotoalbum

Kilde: The Wall

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *