Twitterstrategi for virksomheder
Skrevet d. 23. jun 2012 af Thomas Bigum i TwitterVirksomheder på twitter
Når virksomheder vil på Twitter, fornemmer jeg oftest, at det er for at komme ind for at aflevere markedsføringsbudskabet, men det ser umiddelbart ikke ud til at være en god strategi på twitter, at oprette en konto i firmaets navn, og så ellers starte med at fortælle om de gode tilbud og fremragende produkter.
Der skal noget andet til for at få mange followers, og twitterfollowers er nødvendige for at få at få værdi ud af twitter, og få ROI på sociale medier.
Virksomheder – jeg gider jer ikke
Kigger jeg ned over min egen twitterstrøm, dvs den del hvor jeg selv har valgt hvem jeg vil følge, er der INGEN virksomheder ud af de godt 200 tilvalg. Når jeg gæster hashtag-strømme er der et fåtal af virksomheder, til gengæld men spækket med interessante mennesker. Hvis der er virksomheder der blander sig i vores andres pip og samtaler, så springer mine øjne ofte straks videre.
Skråen har meget venligt inviteret “KOMIKER” tilbage til 9000 Aalborg den 28.august. Kom! billetlugen.dk/musik/25096/la…
— Lasse Rimmer (@lasserimmer) June 3, 2012
At jeg personligt ikke tilvælger virksomheder, og at mine øjne springer videre handler rigtig meget om, at jeg ikke ønsker reklame i mine strømme af samtaler, nyheder og informationer. Men faktisk er jeg som den kritiske forbundne forbruger nem at narre. For Lasse Rimmer fortæller om sin stand up turné, Vadskær fortæller om sin shop med kondomer på nettet, Thorborg om sit Amino for iværksættere – og horden af journalister linker til deres aviser, og jeg sluger det, hvis de kan fange mig med en god overskrift.
Özlem vil ikke stemme for skattereformen. Andre SF’er vil melde sig ud af partiet bit.ly/L0w8e0 #dkpol
— Kaare Sørensen (@KaareSorensen) June 22, 2012
Come as you are
Det kan være så svært at se en god twitterstrategi, men synes du ærlig talt ikke den er let at få øje på, når først du tænker dig rigtig godt om? Twitter er fortrinsvis til mennesker, og som menneske har du, dine medarbejdere og din direktør en tiltrækningskraft som dit logo ikke har.
Det er grænseoverskridende og virksomhedskultur-berørende, at sende medarbejdere på sociale medier som sig selv – men ikke desto mindre er det et ufravigeligt faktum, at det er sådan man effektuerer en god strategi til twitter.
Twitterstrategi for virksomheder: Kom ind som dig selv – > Mennesker får followers. Firmaer får fingeren.
— Thomas Bigum (@thomasbigum) June 23, 2012
– Følg mig på twitter, for flere input om twitterstrategi
– Se highlights fra sociale medier på mit Pinterest Board om sociale medier