Får du som blogger nok ud af Facebook?

Skrevet d. 16. jul 2012 af Thomas Bigum i Content Marketing Facebook facebookkursus Tendenser

Professionelle bloggere på facebook Facebook og bloggere
Bloggere på Facebook har tendens til at se Facebook som et sted de smider linket til deres nyskårede blogindlæg hen. Den tankegang har også sin plads, men desværre for bloggeren (og også læserne), kan facebooksiden hurtig føles tom, intetsigende og irrelevant.

Så længe indholdet på en blog og på facebooksiden er ens, er værdien af at trykke synes godt om facebooksiden skrumpet ned til et eneste element: så får man besked, når der er nyt på bloggen. Det er reelt set ikke meget tillægsværdi.

Det kan man som blogger gøre, men det er i vid udstrækning det samme som at misse et kæmpe potentiale. Der opstår en tiltrækningskraft på Facebook af nye læsere, hvis man kan sætte damp under kedlerne, og håndtere mange flere facetter af Facebook, end blot copy/paste af et link til et blogindlæg.

Professionel blogger
Jeg er selv blogger, endda en professionel en af slagsen, og kunne ikke finde på at begrænse mig til blot at lægge et link til mine blogindlæg. Facebook kan gøre så uendeligt meget mere for mig, at jeg vil påstå sandsynligheden er større for, at jeg lukker bloggen, og så nøjes med at kommunikere ud af facebooksiden, som om den var min blog i sig selv. Så lægger jeg mig der hvor læserne er, og rider på alle de bølgeskvulp de kan skabe for mig i form af likes, kommentarer og delinger.

Alle de metoder man som professionel blogger kan angribe facebooktilværelsen kan jeg ikke vise i dette indlæg. Der vil det være bedre med et medlemskab i Social Academy – kursus i sociale medier, men jeg kan illustrere en enkelt. Der er argumenter for og i mod at blogge i billedform, men se her hvordan indhold kan laves over på Facebook i stedet for at lave det på bloggen. Læg samtidig mærke til hvordan jeg nu laver indhold på bloggen der linker til det indhold, og hvordan jeg så den efterfølgende dag lægger link på Facebook der fører tilbage her til, således at alting går i ring, og læseren fastholdes, der hvor jeg vil have ham/hende.

Se med når jeg blogger med billeder på Facebook

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

5 kommentarer til indlægget


  • Interessant indlæg. Jeg kan sagtens regne nogle fordele og ulemper ud ved at blogge i billedform.

    Jeg ved at edgerank i høj grad er bundet op på aktualitet og at billedmateriale trækker tilhørere ind i stor stil. Det medvirker i den grad til en aura af flygtighed over det hele. Læg dertil at blogindlæg lavet som billeder ikke er søgbare. Det gør, at de “forsvinder” endnu hurtigere.
    Jeg vil til enhver tid foretrække blogindlæg lavet i folks foretrukne CMS/blog på egen hosting.

    Det er meget muligt, at jeg bliver fastholdt, der hvor du gerne vil have mig. Eller rettere sagt: du tror måske jeg bliver fastholdt. Det er også en mulighed, at jeg som læser bliver irriteret over at skulle frem og tilbage for at finde hoved og hale i dine – indrømmet – interessante betragtninger.

    Det ville være nemmere, hvis det hele var ET sted og, at du så trak folk ind og læse det…

  • Jeg ved hvilken retning du er på vej i Lars, men er du bekendt med at 9 ud af 10 danske blogs (af de kvindelige slags) ser sådan ud
    http://annegadegaard.com/2012/07/naeste-gang/
    og
    http://evak.dk/2012/07/sleek-goodies/

    … og her kan du nok se, at alle argumenter om søgbarhed, dertil hørende søgemaskinetrafik – rasle bort som tænder der aldrig bliver børstet.
    Jeg linker endda til kvindebloggere der tjener penge på det indhold der.. og ja, vi er mange der ikke helt forstår det. (snuppet fra toplisten hos Bloggers Delight)

    Disse bloggere lever af deres relationer, krydslinks mellem blogs og blognetværk, omtale diverse steder, samt de faste læsere der kender deres tilholdssted og opsøger dem. Dvs deres relationer.

    At lægge så (for os to) så intetsigende blogindlæg i en wordpress, er grænsende til galimatias, set i forhold til potentialet ved at sige det samme på en facebookside, i en opdatering med et billedalbum… hvor billederne kan deles meget lettere, lige derud hvor målgruppen allerede sidder.

    Selv foretrækker jeg til stadighed tre-enigheden Blog + FB + Mailinglist, og skal miste en arm før jeg går af med en af dem. Det er lidt afhængigt af bloggens natur, om jeg vil skære FB-armen eller Blog-armen, hvis jeg er tvunget til at vælge. Det er søgemaskineværdi, der er at hente i bloggen – og det er viralitet der er at hente i Facebooksiden… Mit univers er videnbaseret, så jeg kan ikke undvære dem der googler efter viden – og jeg er i en niche hvor jeg kan dominere google.

    … Ligger man og bokser i nicher, hvor man ikke har en jordisk chance for at skabe søgemaskinetrafik, tøver jeg ikke med at anbefale Facebook. Laver man tilmed blogindlæg der består af 16 ord, og 4 billeder…. så er det Facebook.

    .. eneste årsag til, at de bloggere jeg linker til ikke gør det i Facebook, er den håbløst gammeldags display-annonce der sidder øverst. Den kan ikke sættes på Facebook. Jeg er dog ikke et sekund i tvivl om, at jeg kunne finde mindst en håndfuld andre, og mere lukrative måder at finde indtjening på, end ved en bannerreklame anno 2012 🙂

  • Hej Thomas,
    Jeg tror du undervurderer de bannere. Den kundegruppe er helt speciel – og vanvittig dygtig til at klikke på noget, som ikke koster dem penge. Det er den ultimative windowshopper – for de har simpelthen ikke råd til at købe alt det de drømmer om. Men drømme – det kan de 🙂
    Jeg undrer mig mere over at annoncørerne mener det er pengene værd.

  • Hej Thomas

    Jeg tror du har fat i noget af det rigtige her, men jeg vil til gengæld også pointere at det ikke bør stå alene, fordi det blot bør være en side af ens mangesidet online aktivitet. Det er møgkedeligt at bare se rene links til den officielle blog/side, men det kræver til gengæld også en del ressourcer at lægge interessante ting på de sociale medier, som ikke allerede er skrevet om i et blogindlæg, og være opdateret med de interessante ting.

    Men det kommer vel an på målet med det og hvilken værdi det har for dig og især dem der læser det?

    Hvad var dine grunde for at vælge netop denne form?

  • Hej Daniel,

    yes yes.. vi er totally on wavelength på snakken om en mangesiddet aktivitet. Når jeg mødes af spørgsmålet, hvor skal man lægge hvor mange kræfter kan jeg aldrig give et entydigt og præcist svar.

    I stedet for bare at hælde på, Du skal blogge, facebooke, tweete, pinne og instagramme… Så prøver jeg at minde om, at man kan se på sine ressourcer procentuelt.

    Så et eksempel kunne for en en fashionblogger være: Blog 60%, Facebook 15%, Pinterest 10%, mailinglist 10% og Instagram 5%.. drop twitter. At sige man har for lidt tid, og så vælge blog 98% og Facebook 2% er en fail.. og her tror jeg vi er enige, når du beskriver det så godt “mangesidet online aktivitet”.

    Mit valg med denne billedform, træffer jeg af to væsentlige årsager. 1) Jeg vil gerne vise folk, at man kan gøre sådan – og mine egne stats viser, at denne form for facebookfest løber lige ind i månedens top 3 på visninger… fordi folk klikker løs og engagementet er godt. 2) jeg var mobil. indlægget er startet på fortovet i Antonigade på en iPhone, og fuldendt på en iPad på Baresso i krystalgade. WordPress var ikke en option.

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *