Husk altid smagen af den gamle vin

Skrevet d. 26. aug 2012 af Thomas Bigum i Facebook Tendenser

socialemedier gamleGammel vin på nye flasker
På sociale medier i særdeleshed men på nettet i almindelighed er der nogle adfærdsprincipper, der er så grundlæggende, at de samme metoder indenfor online marketing egentlig bare skal støves af og tilpasses det nye miljø. For at finde og indtage nye græsmarker på de sociale medier, skal du blot i kælderen for at finde den gamle vin, og hælde den på nye flasker.

Opskriften står i historiebøgerne.

Nyhedsbrevet
Husker du dengang, hvor en mail var noget positivt? Jeg mindes en tid, hvor det var nedtur, når der ingen nye mails var, og optur når der var en. Måske endda mere end én med lidt højvande på modemmet. Det var en tid, hvor man ved at skrive sig på nyhedsbreve kunne få flere af de dejlige mails, så det gjorde mange. Frivilligt!?

online marketingHenover 00’erne blev tiden en anden. Mere end en emailkonto hos brugeren var ikke længere et særsyn. En til seriøst brug, og en til skraldebrug – f.eks. nyhedsbreve.

Særligt i sidste halvdel af 00’erne blev det standard indenfor online marketing, at give noget for at få emailadressen – f.eks. en e-bog, en guide eller et lod i en konkurrence.

Flere og flere lagde også ordet Nyhedsbrev bag sig, for at adskille sig for den klamme smag af reklame. Erfaringen blev, at for at få en mailadresse af en bruge er det næsten nødvendigt at give noget i retur. Kun få giver den væk blå-øjet, resten arbejder kun med ‘noget for noget’.

Facebook-fans
Da facebookfans-guldfeberen rasede for virksomheder i anden halvdel af 2010 og 2011 var det standard at kommunikere “Bliv fan af os på Facebook”. Flere og flere virksomheder erkendte med tiden, at det virker en tand bedre, når man fortæller hvorfor, dvs. beskriver udbyttet ved at blive fan. Noget for noget.

Her blev også fangating opfundet, og fra at brugerne i sommeren 2010 intet skulle have igen for at træde gennem en fangate, er det den dag i dag umiskendeligt svært at friste nogen til at trykke synes godt om, hvis ikke værdien af det man laver/bringer/giver er overvældende let at få øje på. Sagt på en anden måde. Prisen for en fan er steget, stadig i en ‘noget for noget’ -aftale.

Den nye æra
Som jeg var inde på i forrige indlæg her på bloggen, så er vi utvivlsomt ude af guldfeber-alderen, og sandsynligvis et godt stykke inde i næste æra, uden helt at vide hvad vi i fremtiden, vil se som det kendetegnende for den.

Jeg tror helt og holdent på, at det lige nu er tiden, hvor vi spreder os fra Facebook – både brugere og virksomheder, men jeg synes ikke det står knivskarpt endnu, og måske er det netop manglen på knivskarpt billede i spåkuglen, der rent faktisk bliver det kendetegnende. Emmigreringen, spredningen, jagten på segmenteret værdi. En slags værdi et sted (Facebook), og andre slags værdier på andre tjenester (Instagram, Pinterest, Twitter, Google Plus… and so forth).

Uanset hvor og hvad så skal møllen drives på samme måde. Den gamle vin, der skal på nye flasker for 3. eller 4. gang, er den der er fremstillet på druen de kalder ‘noget for noget’.

Squeeze page v. 3.0
Midt i 00’erne byggede jeg i min tid som affiliate marketeer selv mailingliste ved brug af en såkaldt squeezepage. Giv navn og adresse og få en guide af en eller anden form – som tilfældigvis passer med de reklamer jeg mailer den efterfølgende tid. I 2010 og 2011 lavede jeg selv Facebook fangates, både i eget univers og for andre. Tryk synes godt om, og få en guide, en video mere, eller vær med i en konkurrence.

hvad er pinterestNu tester jeg så småt squeeze page-princippet i nye former. På to dage fik jeg 130 ekstra followers på Pinterest, ved at fortælle man skulle følge for efterfølgende at få. Ganske tyndt incitament, men alting er nemmere i starten, og Pinterest er stadig nyt.

På min facebookside har jeg i dette tilfælde høstet LinkedIn anbefalinger. Det virkede bedre end forventet, og forklaringen er jo i sin enkelthed, at jeg tilbød noget af så stor værdi, at mange ikke tøvede med at lægge en anbefaling.

Så hvad nu?
Squeeze page v. 1.0 virker stadig. Man kan også stadig sælge via emails bagefter. Squeeze page v. 2.0 fangaten virker ikke helt så godt længere. Værdien på bagsiden skal i hvert fald være solid, men fans er kun to klik fra at smutte efter de har taget værdien.

Uanset hvad retning din virksomhed skal i, så er det squeeze page v. 3.0 princippet der er redskabet. Skriv til mailinglisten, at du er ankommet til en ny tjeneste, og frist med noget af værdi. Skriv til Facebookfans, at de kan lege med flere steder, og giv dem noget for at flytte med.

P.S.
Måske det er tid til at se dine gamle squeeze elementer igennem. Hvis du skriver et sted “tilmeld dig nyhedsbrev” uden at skrive hvad man får ud af det, så skylder du en omgang næste gang vi ses på værtshus. Alene brugen af ordet nyhedsbrev koster et shot 🙂

Interesseret i mere? – stik mig en anbefaling på linkedin, og kontakt mig bagefter for at få guiden ekøbmandens guide til ROI.
Læs mere her.

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *