Hvorfor falder min Klout? (3 ting at tude over for en kloutwhore)

Skrevet d. 28. aug 2013 af Thomas Bigum i Klout

faldende kloutscoreKlout er så småt gået hen og blevet standard betegnelsen for en score, som flere spillere i markedet ellers prøver at lege med på. Vi kommer nok bare aldrig til at kalde tallet for peer-index eller Kred, for Klout er løbet med opmærksomheden i den første vigtige tid.

De fleste kalder det “at have indflydelse” for Klout, og derfor bliver opmærksomheden og Klouts postion selvforstærket. I øvrigt betyder ordet clout, præcis det som tjenesten leverer, så her kan man sige de også satte til søs med det bedste navn og tilhørende domæne set i forhold til de tilsvarende peer-index og Kred.

Faldende klout
Flere har den seneste tid spurgt mig om hvordan Klout virker, og hvorfor de efter at have lært det at kende, indledningsvist begynder at gøre ekstra klout-forstærkende tiltag på diverse tjenester, og så alligevel ser deres Klout-score falde.

  1. 1) Klout ændrer i deres algoritme
    Det er sket flere gange, at Klout har korrigeret i algoritmen, så nogle er blevet sendt opad, og andre nedad. Det er aldrig helt transparent, hvad det er som vægtes, men de er flinke til at fortælle på forhånd, når der kommer en justering.
  2. 2) Dine 90 dage gamle højdepunkter glider ud
    Din score udregnes udfra dine aktiviteter i en bagudrettet periode på 90 dage. KLout fortæller at de nyeste vægter højere end de ældste, men systemet gør dog alligevel, at gamle højdepunkter glider ud. Er det tre måneder siden din fødselsdag fik din timeline tæppebombet med hilsener, så er det nu den glider ud af din Kloutscore.
  3. 3) Dine venners Klout
    Der er en del af algoritmen, som du ikke selv er herre over. De personer der kan indflyde andre som har høj klout, må have høj grad af indflydelse. De har indflydelse på de indflydelsesrige. Det vil sige, at hvis dit netværk daler i Klout, så daler du på kynisk vis med. Eller måske nærmere: så misser du noget potentiale. Klout understreger selv, at det ikke trækker ned at engagere sig med brugere, der har lavt Klout. Snarere tværtimod. Så trækker man dem op, og kan således være meddelagtig i ens eget netværks samlede stigning.

NB: Skab nu ægte indflydelse
Hvis det overordnede mål for dig er en høj kloutscore, vil du have mange reaktioner som delmål. I det tilfælde er den bedste taktik at lave indhold, der er født til at skabe reaktioner, og måske ikke synderligt meget mere end det. Begynder du på den taktik, er du på vej ad den forkerte sti, som egentlig mest af alt understreger manglen i hele kloutscore-princippet. På denne sti, hvor målet helliger midlet skaber du sjældent indflydelse, men bygger kun en tilstedeværelse som center of attention. Her finder man det, som kaldes en kloutwhore.

klout whore

Jeg kan kun opfordre til ikke at fokusere på egen kloutscore, og i samme håndvending opfordre til aldrig at bekymre sig om en score der falder. Scoren er en indikator for din reelle indflydelse, så det du skal fokusere på, er at gøre en forskel for andre mennesker på sociale medier. At gøre en forskel for dem er opskriften til det. De vil takke dig, kommentere på det du bringer, og både dele og trykke like.

Kort sagt er det din evne til at hjælpe andre du skal fokusere på. Straks du gør det, og bliver bedre til det, så stiger din kloutscore. Det lover jeg.

LÆS ANDRE INDLÆG OM KLOUT

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *