Vi er blevet vores egen storebror

Skrevet d. 18. okt 2012 af Thomas Bigum i Tendenser

sociale medier

BIG BROTHER IS WATCHING
Orwell fik ikke helt ret i sin fremtidsspådom, da han skrev 1984. Timingen var der ikke, og nu hvor man kan tale om, at samfundet minder om det romanen beskriver, viser det sig, at der slet ikke er en Big Brother-skikkelse.

Men han har fået ret i, at det er svært at navigere med urent mel i posen, uden at blive opdaget af en anden samfundsborger, en såkaldt whistle blower, der tager historien til sociale medier, med mulighed for at sprede den vidt og bredt.

Vi våger over hinanden. Forbrugerne våger over virksomhederne. Virksomhederne våger over konkurrenterne, og hele forskellen fra tidligere til nu, er at alle har et talerør der kan skabe tilstrækkelig resonans i samfundet.

Forårsaget af forbundenhed
Den transformation nettet har taget, via det mellemtrin vi kalder de sociale medier, gør samfundet hyperforbundent. Facebookvenner, twitterfollowers og evt. bloglæsere er nærved allemandseje, og derfor kan der blæses i fløjter, hvis der er noget der er værd at blæse i fløjter over.

Med videoen herunder får man kraftigt indtryk af hvor vi er i øjeblikket, og vi har nok kun set toppen.

“We shall meet in the place where there is no darkness.”
– George Orwell, 1984

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *