Danske foursquare brugere
Skrevet d. 31. mar 2013 af Thomas Bigum i TendenserHvor mange danske foursquare brugere findes der?
Foursquare er et af landkortets mindre sociale netværk, og roterer omkring de lokationsbaserede tekniske muligheder i vores telefoner. Man opretter sig som bruger, og man laver indtjekninger, der hvor man befinder sig. I tillæg kan man lægge tip og anmeldelser af de steder man besøger, og virksomhederne kan lægge tilbud til deres gæster.
Antal brugere
På verdensplan har netværket 30 mio. brugere, og har ifølge egne oplysninger opsamlet mere end 3 mia. indtjekninger siden lanceringen i 2009.
Men spørgsmålet er, hvor mange brugere af Foursquare, der er i Danmark.
Den Blå Planet giver svaret?
Da det er vanskeligt at få tallet over danske foursquarebrugere fra officielt hold – har jeg kigget på Danmarks nye akvarium, som for nyligt er åbnet med ganske flotte besøgstal til følge.
De fortæller selv, at der 10 dage efter åbningen har været 70.000 gæster gennem tælleapparaterne. På Foursqare.com fremgår det, at det har afstedkommet 456 indtjekninger.
7 promille af Den Blå Planets publikum
Det efterlader os med oplysningen om, at 0,65% af de gæster der tog ud og så på fisk, blæksprutter og hammerhajer i påsken 2013 var aktive på Foursquare. Omregnet og afrundet i promille altså 7 inkl. gengangere.
Hvor mange danskere i alt?
Fra 7 promille af akvariegængerne til det reelle tal for danske indbyggere, er der stadig et stykke vej, men den del af regnestykket finder jeg personligt irrelevant.
Jeg synes det giver fint nok mening, at tage udgangspunkt i det tal, og så blot arbejde videre udfra hvor tæt ens egen målgruppe er på målgruppen for Den Blå Planet. At regne videre til et tal for den danske befolkning, løser ikke det næste regnestykke, hvor man som virksomhed skal se på ens egen målgruppe i forhold til befolkningen som helhed.
Psykografi vs Demografi
På vores kurser i facebook og kurser i sociale medier i Bigum&Co, taler vi meget om psykografi i stedet for demografi.
Det er en øvelse i at anskue sin målgruppe anderledes end at placere den i klassiske demografiske kasser såsom alder, køn og geografisk ophav. Det er meget mere relevant at tale om hvor digital adfærd målgruppen har, og i den forbindelse om målgruppen elsker at dele sine oplevelser.
Læs mere om kurser og foredrag, eller kontakt mig for tilbud om en workshop.
Brugere af sociale medier | tilgængelig data
Det er til stadighed Facebook vi konstant har de mest valide og dugfriske data fra, fordi de hos giganten fortæller annoncørerne om disse. Det gør de ikke hos de andre, fordi der ikke på samme måde er selvbetjening i annonceafdelingen, og slet ikke er det i forhold til at indsnævre tallet til lille Danmark.
Det er derfor det er det svært at få tal for danskere på Twitter, danskere på Pinterest, og danskere på Instagram. Klik på links for at se mere om tjenestere Instagram og Pinterest. Herunder er der mere om Twitter.
BLIV VEN MED MIG PÅ FOURSQUARE, eller..
.. se mere om Twitter