Microtargeting på Facebook
Skrevet d. 11. mar 2013 af Thomas Bigum i Annoncering Facebook
Gæsteekspert:
Michael Roscoe – Adm. Direktør, Salea.
Sig det med annoncer!
Mulighederne er mange når man annoncerer på Facebook. Et af de mere spændende tiltag er såkaldt micro-targeting igennem ”Brugerdefineret målgruppe” der giver dig mulighed for at målrette annoncer til en specifik angivet gruppe af brugere på Facebook.
Faktisk kan du målrette en enkelt annonce helt ned på individniveau – og så bliver det for alvor sjovt. Med ‘Brugerdefineret målgruppe’ kan du både indkludere og ekskludere brugere i din målretning.
Tak for et godt indlæg Kasper!
I anledningen af at Kasper Bergholt hos Mediebevægelsen bloggede om disse målrettede facebookannoncer, så valgte vi at takke for indlægget ved at sætte en annonce op, som kun Kasper kunne se.
På spørgsmålet Hvorfor?
.. er kun at svare Fordi man kan.
Taktisk brug af metoden
Mere spændende bliver det, når man sætter taktikken i virksomhedsmæssig kontekst, og finder ud af hvor det kan bruges for at gøre forretning. NB!.. Dermed ikke sagt, at det ikke er forretning at sige tak.
Eksempel 1 – webshop
Webshoppen der sælger proteinpulver, ved cirka hvor lang tid en spand med pulver holder – de målretter en liste med alle der har købt proteinpulver forrige kvartal i kampagnen der gør opmærksom på at tidligere kunder modtager 10% hvis de bestiller nu.
Eksempel 2 – musiker
Den spirende musiker der kæmper for at få sit navn bredt ud i branchen, målretter sin annonce til A&R managerne hos de store pladeselskaber.
Eksempel 3 – coach
Coachen der ønsker flere tilmeldinger til sit nyhedsbrev, ekskluderer sin nuværende mailliste således at omkostningen samlet mindskes på kampagnen.
Hvordan gøres det?
Det handler om research, og om at være en smule kreativ. Du kan igennem forskellige medier finde interessante personer, du ønsker at målrette din annonce imod. Eller du kan bruge Facebooks egen udmærkede in-house detektiv ‘Graph Search’, som snart er standard hos alle facebookbrugere.
Herunder sporer vi Mads, som ryger på listen over dem, som en musiker gerne vil for øjnene af.
Kortlægning er færdig – frem med skytset
Er du en smule bekendt med professionel facebookannoncering, så kender du værktøjet ”Power Editor”. Her kan vi under ”Målgrupper” få lov til at oprette de omtalte lister der bruges til målretningen. For at kunne oprette en liste skal vi bruge en af følgende parametre, og vi må acceptere at vi er afhængige af om den email eller det telefonnummer vi har på en person, skal være det samme som personen har opgivet til Facebook via sin profil.
- Facebook ID
- Telefon nr.
Sådan finder du Facebook ID
Hvis du går til adressen http://graph.facebook.com/INDSÆT-BRUGERNAVN, så har du data på en facebookbruger. Prøv Thomas Bigum her, ved at gå til http://graph.facebook.com/bigum. I toppen finder vi ‘Facebook ID’ til din segmenteringsliste.
Når du har gemt din liste (i .txt-format) over de individder du vil vise annoncen til, kan du vælge den under ‘Brugerdefineret målgruppe’ enten i facebooks almindelige annoncemanager eller i programmet ‘Power Editor’.
Kortlæg og skyd
Således gennemgået hvordan microtargeting bringer os ind i nutiden. Vi er med disse målrettede annoncer endelig i mål, hvad angår opgaven med at gøre annoncer relevante for modtageren. Hos Bigum&Co hilser vi fænomenet velkommen, for vi har altid været i mod irrelevante annoncer. Det er nemlig dem, der er irriterende for internetbrugere.