Monitorering af sociale medier | Det nye gold rush
Skrevet d. 10. mar 2013 af Thomas Bigum i MonitoreringDet er monitorering af sociale medier, som det kommende år bliver det store gold rush. Tiden er slut med jagt på fans uden mål og mening. Tiden er kun lige begyndt med overvågning, og dermed en indsats efter at række ud og skabe relationer med det vigtigste influenter i branchen.
Ind på scenen træder monitorering, og altså overvågning af sociale medier.
Overblik og outreach
For at kunne danne sig et overblik over rigets tilstand hvad angår samtalerne på nettet om ens produkter og virksomhed, må der nødvendigvis skabes et overblik. Der er som billedet tegner sig, kun en måde at opnå det overblik på, og det er ved monitorering af sociale medier.
Når man har overblikket, kan man gå i taktisk beredskab, som i praksis ville være at række ud og skabe relationer til både ambassadører og brokhoveder. “Keep your friends close – and your enemies closer.” Dermed sagt, at det er hele spektrets der skal overvåges og kortlægges.
I nedenstående video tydeliggør jeg potentialet, og det er muligt for dig selv at fornemme det forestående gold rush. Som jeg ser det handler det om at komme i gang nu og ikke i morgen. Det er nu, at ambassadører bliver smigret over opmærksomhed. Det er nu, at brokhoveder bøjer af og bliver blide som lam, hvis man er tilstede på sociale medier og adresserer deres udfordringer og eventuelle harme.
… om få år er det for sent. Til den tid har alle prøvet det en eller uendeligt mange gange. Til den tid spiller forbrugerne samme spil, og flere vil sandsynligvis bevidst prøve at brokke sig til opmærksomhed og med lidt held en rabat eller et tilbud. Til den tid bliver det svært.
Lige nu er det næsten som at stjæle slik fra børn.