Rådgivning sociale medier | Spørg Løs ep2
Skrevet d. 17. maj 2013 af Thomas Bigum i spørg løsSpørg løs og få rådgivning sociale medier
I episode 2 af Spørg Løs kommer jeg blandt 33 spørgsmål rundt om Facebooks fremtid, om konkurrencereglerne og om forskellige typer af opdateringer, der er gode alt efter hvad de skal kunne.
SE ANDRE: se alle videoer i serien ‘Spørg Løs’
Hvordan sikrer man sig bedst muligt, at ens opdateringer når ud til flest muligt af ens likers?
Ud fra dit perspektiv, hvad synes du så om “Share a Coke with”-kampagnen?
Tror du på idéen om, kun at markedsføre en kampagne via sociale medier?
Hvilken relation skaber et brand til forbrugeren, når vedkommende får lov til at interagere med et brand via sociale medie (eks. Facebook)?
Hvad er det der driver den sociale mediebruger til at lægge et billede op af sig selv og en Coca-Cola flaske med sit navn på? Hvad får individet ud af det?
Hvad kan de sociale medier tilbyde os, som det virkelige liv ikke kan?
Kan det være et problem, at den virtuelle verden for nogle individer bliver vigtigere end den virkelige verden?
Hvordan kan det være, at virksomheder vælger at bruge Facebook og andre sociale medier, som oprindeligt er udviklet til kommunikation mellem enkeltpersoner?
(4:35) Hvordan bruger man boost-funktionen mest effektiv? Er det spild af penge at booste en statusupdate, der klarer sig dårligt organisk? Dermed sagt, bør man vente med at klikke på boost-knappen før man kan se, at man har lavet en populær update?
Hvad er dit bedste råd inden man lancerer en facebookside (et fællesskab) – så der er liv fra starten af. SKal man sende folk personlige invitationer? Annoncere? Eller har du andre gode råd?
(8:32) Kan man gøre noget så opslagene fra sidens fans ikke bare er væk i højre side på en desktop? Og hvad på de mobile enheder?
(10:18) Hvordan går et typisk forløb i forbindelse med oprettelse af en ny facebookside? Altså hvordan griber man det an fra start til slut, hvad bør man tage højde for undervejs, og hvordan får man sin strategi implementeret på den bedst mulige måde både internt og eksternt?
(11:11) Hvad er din online/offline balance? Er du offline på andre tidspunkter end når du sover – måske ligefrem planlagt offline?
Er du ham fra Kraftwerk?
Hvad skal du have til frokost?
Er der bedre konvertering i promoted ads end i traditionelle Facebook ads?
Hvad er det bedste man kan gøre som nystartet virksomhed i forhold til sociale medie do and donts?
Jeg kan ikke finde ud af om jeg kan li’ medieinvitation.. Jeg tænker fødselsdagsinvitationer osv. på Facebook. Det er nemmere og billigere, men jeg vil også gerne støtte post Danmark og undgå for meget brug af sociale medier, men det er også mere uformelt. Hvad mener du? Onlineinvitation vs personlig invitation? Og kan man overhovedet holde en fest uden brug af sociale medier?
(13:39) Konkurrenceregler – har vist nogenlunde styr på det grundlæggende, men hvis man nu har en kunde som er nystartet fotograf og gerne vil lave en” stem på det bedste billede fra maj måned konkurrence” – kan hun så på nogen måde gøre det på FB? (uden at lave en app). De 10 deltagende billeder har hun valgt ud blandt sine kunder, så dem har hun kontaktoplysninger på og de har sagt ja til at være med – FB brugerne skal således “blot” bruges til at hjælpe med at stemme om hvem som skal vinde – men jeg synes stadigvæk det er en gråzone i og med at FB’s funktionaliteter basically bliver brugt til at afgøre konkurrencen og det stadig kan virke som spam (men det er vel ikke forbudt at opfordre folk til at like noget?).
Jeg er med på, at hun bare kunne holde hele konkurrencen ovre på hendes egen side, men hun vil jo netop gerne have at folk liker så flere ser hendes flotte billeder??
What to do?
(16:03) Fra mit synspunkt, ser jeg at der opstår flere komplementære social medie platforme (Men med de samme funktioner som facebook), men henvendt mod bestemte nicher. For eksempel mod amatørklubber indenfor fodbold, kan man snart følge sin klub og personligt registrere sig som træner, spiller, supporter osv. og indgå i dette community, som er meget mere favorabelt end at have en facebookgruppe eller side til samme interessent gruppe. Hvad er din kommentar til denne paralleltløbende tendens: 1) Bliver denne tendens en udfordring for facebook? 2) hvad mener du der skal til for at drive folk væk fra facebook?) 3) Hvor ser du for eksempel facebook om 2 år ift. ovenstående?
(18:20) Også mht facebooksider: Hvordan opnår man høj nok edgerank til at blive prioriteret på likernes news feed?
(19:38) Må man be’ folk om at uploade et billede til Facebook som led i en konkurrence? Kan man gøre noget smart, så man slipper uden om konkurrencereglerne?
(19:48) Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre din holdning til administratorer af en Facebookside. Hvem bør man udvælge til administratorer, og hvordan får man det til at fungere i praksis i virksomheden internt?
(22:35) Hvor gammel er Justin Bieber?
(22:51) Hvem vil vinde en socialmediekamp – Batman eller Supermand?
(23:10) Er det en god eller dårlig idé, hvis man som landsdækkende virksomhed, har facebooksider for de lokale butikker?
Hvilket social media finder du mest spændende og hvorfor? Hvis du kun måtte satse på et enkelt social media, hvilket skulle det være og hvorfor?
Hvordan er du blevet ekspert i sociale medier? Og hvor meget tid bruger du på det?
(25:50) Finder du forbrugerbeskyttelsen tilstrækkelig i dk hvad angår uanmodet kommercielle henvendelser på et socialt medie som Facebook? (Konkurrencer/like, sponsoreret opslag, foreslået sider/opslag) Nu rådgiver du som udgangspunkt virksomheder ud fra lovgivningens regler på området (eller mangel herpå), men hvordan forholder du dig rent forbrugerretligt?
SE ANDRE: se alle videoer i serien ‘Spørg Løs’