Hashtag på Facebook
Skrevet d. 12. jun 2013 af Thomas Bigum i FacebookFra Facebook kom i dag den overskrift, vi længe havde ventet på: Hashtags på Facebook.
Hashtaggets funktion kender twitterbrugerne ud og ind, og de som de seneste år er sivet med mainstreamen til Instagram har også snuset, sniffet og sandsynligvis lært dem at kende.
Nu vælger Facebook at gøre som stort set alle de andre, og indføre hashtags som en mulighed for brugerne at indeksere deres indhold, så det kan findes på tværs af platformen – på tværs af venskaber.
Hvad betyder hashtag -ankomsten?
Hashtags bruges på forskellige måder
1) funktionelt -> indeksering
2) supplement til skriftsproget ligesom smilies er #ifyaknowwhatimsaying
3) misbruges i forsøg på opmærksomhed og likes
På Instagram var hashtags i første fase nyttige, fordi de første IG’ere brugte tags som 1)
Da mainstreamen så rykkede ind, rykkede attentionwhoring med. Så nu bruges 3) så meget, at 1) ikke rigtig er nyttigt mere
Det er en fed ressource til opmærksomhed brugt rigtigt. Men når masserne ikke kan holde sig fra at malke muligheden ender vi med tragedy of commons.
LÆS OGSÅ: Hvad er et hashtag?
Her er Instagram endt, og her kan Facebook hurtigt ende med de mest generiske hashtag. Simple ord som hashtags vil blive floodet med selfies og promotion. De unikke hashtags vil kunne bringe værdi i længst tid på Facebook. Inden attentionwhoring forurener dem.
Hvordan kan hashtagbruges?
Se med herunder, hvor jeg forklarer hvordan hashtag (i twittersammenhæng) kan bruges.
LÆS OGSÅ: Hvad er et hashtag?