Hvor klogt er det at forlade sociale medier?
Skrevet d. 13. jun 2013 af Thomas Bigum i Facebook TendenserAbandon ship – tid til at forlade sociale medier
I løbet af foråret 2013 har vi været vidne til to historier om virksomheder, der har lukket og slukket deres kanaler og valgt at forlade sociale medier. I begge omgange har det gjort stort indtryk på folk i min branche, og har selvfølgelig været grobund for masser af debat.
Måske skulle det ske, og tage sådan cirka et par år for de mest usexede virksomheder at finde ud af, at sociale medier ikke er for alle.
Norsk farvel til Facebook – fulgt op af dansk ditto
I januar kunne markedsforing.dk berette om den norske forsikringskoncern HELPs exit fra Facebook. For meget chikane og for lidt udbytte. 21. maj skriver markedsforing.dk så at danske FullRate lidt i ly af mørket på samme vis har trukket stikket på tilstedeværelsen på både Facebook og Twitter.
Fælles for de to historier er at virksomhederne i forbrugernes øjne er af den usexede slags, bedst betegnet ved at benytte ordet forsyning. Noget som bare skal virke, og som jeg helst ikke vil høre fra så længe det virker.
Gary Vaynerchuk om Fullrates exit
Jeg briefede den amerikanske entreprenør og farfatter m.m. Gary Vaynerchuk om sagen, og fik dette svar:
FullRate har selv tallene
Vaynerchuks mest kraftfulde pointe er efter min mening åbningen “Abandoning interaction and communication with the customer is a no-no.” Herefter kommer gode råd og eventuel forklaring på hvad som kunne forårsage den manglende værdi, men her har amerikanerne ikke en jordisk chance for at se det fulde billede. Ifølge FullRate selv har de blot rykket kundebetjeningen tilbage til telefonsupport, så det store No-No er ikke begået.
Hos FullRate har de selv tallene, og af de udtalelser jeg har hørt, lader det til at det har været muligt at regne sig frem til, at omkostningerne ved at drive Facebook og Twitter simpelthen ikke har betalt sig selv hjem igen for det danske lavprisselskab. I det lys fortjener beslutningen en klapsalve.
Intet er stærkere end en velovervejet beslutning
På min færd i rådgiverens rolle har mange søgt sort/hvide svar på spørgsmål, som dybest set ikke har et rigtigt og et forkert svar. I flere år har mange været på jagt efter ROI på sociale medier, og endelig i 2013 har nogen nok data og erfaring til at kunne træffe beslutning. Det hilser jeg personligt hjerteligt velkomment.
Ligningen er uhyre kompleks, og i FullRate-tilfældet anser jeg det som værende tungtvejende, at der er tale om et lavprisselskab. Vi er nu trådt så langt ind i 2013, at det er blevet decission time for de mest usexede virksomheder. I mine øjne kan et fravalg være ligeså stærkt som en stræben efter at ryste det usexede af, og opnå noget værdi på f.eks. Facebook.
Når alt kommer til alt, er der noget der overskygger alverdens lovprisninger af sociale medier:
Hvis virksomheden ikke kan finde værdien, så skal de fravælge.
———————
OBS! HAR DU SET: alle videoer i serien ‘Spørg Løs’