Har Facebook toppet? – Om aktier i Facebook, og en aktiehandler uden empati
Skrevet d. 02. aug 2013 af Thomas Bigum i Facebook TendenserSe med i dette spændende klip, hvor en analytiker får lov at vurdere aktier i Facebook.
I skrivende stund er Facebookaktierne tilbage i den kurs, de blev handlet til, da hele dette aktiecirkus startede for Facebook. Det betyder i følge analytikeren i klippet, at en del mennesker nok vil sælge de aktier de købte, fordi de i godt et år har set ud til at kunne tabe penge, men nu endelig kan sælge og redde skindet på næsen.
Han spår derfor at aktien nok snarere falder de næste dage – end stiger videre forbi dens startpris. Anbefalingen de taler om er derfor at “shorte” aktien.

Til info: at ‘shorte’ en aktie betyder, at du tjener penge, hvis dens værdi senere går ned og ikke op.
Ser vi bort fra snakken om aktierne, så følg godt med når der diskuteres facebooks fremtid. Der bliver perspektiveret sundt, men jeg synes kæden falder af for analytikeren, med sætningen “I know a lot of people who don’t like Facebook”. I mine øjne er det et ret tydeligt tegn på, at han mangler evnen til at sætte sig ind i andre menneskers situation, bortset fra typer som ham selv.
Aktiehandlere kan sandsynligvis nok bedst lide LinkedIn og Twitter. Men har du prøvet at stå i kø til en burger på en restaurant i Orlando og talt efter, hvor mange facebooktyper der er i forhold til linkedintyper?
Vores fremmeste opgave, når vi skal spå om nær og fjern fremtid i spillet mellem giganterne på nettet, er at huske de andre segmenter end det vi selv er en del af. Folk er ikke som dig. Det er reglen, mere end det er undtagelsen. Derfor kan hverken du eller jeg argumentere med din egen smag.
Folk er forskellige, og således også danskere. Hvis man er ved at glemme det, skal man bare tage en tur i Lalandia.