Tankeeksperiment: Hvad er en god B2B-strategi på telefoner?
Skrevet d. 03. feb 2014 af Thomas Bigum i Bigum&Co Facebook kurser sociale medier Tendenser TwitterLad os for sjov sige, at nettet og sociale medier blev opfundet længe før telefonen. Forestil dig så hvordan det ville være at drive virksomhed uden at kunne ringe og tale med folk. Du var som ansat i virksomheden nødsaget til at kommunikere tekst-, billede og videobaseret over nettet i noget som er tilsvarende sociale medier.
Din dag i en virksomhed i genren business to business (B2B)
Opgave 1 – søg
Opgaven ville være at researche og analysere på nettet. Hvem er interessenter for virksomheden? Hvem er leverandørerne, og hvem er potentielle kunder?
Du ville IKKE kunne ringe til hverken den ene eller den anden type kontaktperson. Telefonen er ikke opfundet endnu.
Opgave 2 – knyt
Dernæst skulle du indlede relationer med de mennesker som du i første opgave fandt vigtige. Husk. Du ville ikke kunne bruge telefon, men knytte relationen via mail kunne du godt – eller lad os for tankeeksperimentet sige facebookchatten eller beskedsystemet i LinkedIn.
Mødes fysisk ville du også kunne, så opgaven ville nok blive bedst løst ved at holde relationen online med nogle, og tage andre relationer ved møder. Møder booket via sociale medier.
Opgave 3 – dyrk
Slutteligt skulle du holde relationerne ved lige. Det gør man ved at følge op på aftaler, og i øvrigt afslutte aftaler med at blive enige om hvornår man høres ved igen.
Husk nu. Ingen telefonopringninger!
En god B2B-strategi
Jeg tror du og jeg kan blive enige om, at noget, der kan kendetegne en veldrevet B2B-virksomhed, er, når de ansatte er dygtige til at finde og opsøge både kunderelationer og de rigtige leverandører. En virksomhed der har succes med at gøre relationer til kunder, ambassadører og faste stabile samarbejdspartnere.
Hvis den er det, så får den i tilgift synlighed via dette netværksarbejde. Reglen er jo den, uanset tidsalder, at hvis man er vellidt og kan skabe værdi for andre, så er der synlighed via loyale relationer.
Halter det lidt på den front, kan man altid købe klassisk markedsføring.
BREAKING: Telefonen er blevet opfundet!
Nu bliver telefonen så opfundet. Mange begynder at bruge telefonen til både 2-vejskommunikation og gruppesamtaler. At mennesker nu kan kommunikere på nye måder er skabt af primært 3 store lyseblå telefonfirmaer. Det er gratis at tale i ledningerne, mod at der sidder betalet kommunikation i ny og næ blandt alle de samtaler der foregår hver dag.
Rundt om i telefonledningerne spørges der: hvad er en god B2B-strategi på telefoner?
… men har opskriften overhovedet ændret sig?
At kommunikationen er flyttet fra en platform til en anden ændrer ikke noget. Det handler stadig om mennesker og om at søge, knytte og dyrke relationer. Om du facebookchatter, telefonerer eller sender brevduer ændrer INTET ved opgaven.
Strategien bør stadig være relationsbåret
Formår du på sociale medier at opsøge relationer, at knytte relationer (som du kan vælge at møde fysisk), og også efterfølgende formår at dyrke, så er du good to go. Du vil fremstå som vellidt, og kan du skabe resultater vil du via anbefalinger få atter nye relationer (kunder).
Halter det lidt på den front, kan du altid købe klassisk markedsføring.
(Hos Bigum&Co tænker vi i relationsbåret markedsføring. Vores uddannelses- og kursustilbud kan uddanne dig i at tænke i disse strategier pr. default, og kun supplere med købt markedsføring, når det er nødvendigt. Læs mere om uddannelsen til Online Marketing Manager)