Fact: Vi VIL være dyrest

Skrevet d. 20. mar 2014 af Thomas Bigum i Facebook

El-giganten: ”Vi VIL være billigst”.

Du kender deres slogan

Du og ufatteligt mange andre tænker sådan. Det er vigtigt at være billig – eller i hvert fald vigtigt ikke at være for dyr i forhold til konkurrenterne. Sådan behøver det ikke være.

I Bigum&Co har vi vendt tilgangen på hovedet.

Vi vil være de dyreste.

For guess what:

Det.
Handler.
Ikke.
Om.
Pris…. NEVER!

… det handler om at bringe værdi. Det er ikke beløbet, men hvilken værdi forbrugeren får for pengene.

Lad mig lære dig, hvordan du også kan vælge at tænke.
(Det handler ikke om priserne i Bigum&Co, men om strategi på sociale medier. Bare vent til sidst….)

Vi er malernes iPhone
I efteråret 2013 holdt jeg foredrag i Kødbyen på Vesterbro. Jeg fortalte om business-mantraet ”at ville være de dyreste”, for primært små og mellemstore virksomheder ved et netværksarrangement.

Da jeg forlod SoHo’s karakteristiske hvide bygning og skrånede over pladsen passerede jeg to håndværkertyper, som stod og røg cigaretter. ”tak for foredraget mester”, sagde den ene.

Jeg var overrasket.

De lignede ikke det segment jeg lige havde talt for. Men de havde altså hørt foredraget, og ham som havde takket mig tilføjede

”Det passer lige med det vi allerede gør. Vi er nemlig malernes iPhone.”

Jeg smilede. ”Hvad mener du med iPhone?”.

”Ja. Hvis man vil være sikker på at få lavet lortet ordentligt, skal man gå til os. Vi ved godt vi er dyrest, men så er vi heller ikke dem, der tager røven på kunderne.”

Han rakte mig et visitkort, der i design mildest talt stak lidt ud fra hvad man kunne forvente fra en malermester. Mine fingre gled over kortet, og den måde jeg fornemmede kvaliteten i papiret mindede mig om scenen fra American Psycho, hvor yuppie-drengene måler diller ved at kæmpe på blærede visitkort.

Malernes iPhone. Et skoleeksempel.

Værdi!… Ikke pris
Når folk tror de handler på prisen, så handler de i virkeligheden på værdien de får for prisen. Er der tilstrækkeligt med værdi, for den sum penge jeg betaler?

Forklaringen på hvorfor El-giganten gør det. Når de slås med Bilka om at sælge TV fra Samsung billigst, kan de ikke ændre ved værdien. Man får et TV. Færdig bum. Fåårk, så må man konkurrere på pris.

Men så snart du sælger noget, hvor du kan ændre ved værdien, så kan du droppe priskrigen. Du kan droppe forestillingen om at du SKAL ned i pris for at være konkurrencedygtig, og i stedet gå efter at hæve værdien i det du tilbyder.

For husk hvordan du selv tænker som forbruger:

  • Du kan gå i Netto (og stå i kø), eller gå i Irma (og betale dobbelt)
  • Du kan få en smartphone til en jævn pris, men du kan også investere i en lækker iPhone.
  • Du kan hyre nogen til at male din lejlighed med den risiko det indebærer, eller også kan du hyre ”malernes iPhone” og mærke at risikoen er mindre, og jobbet er SÅ meget bedre udført.

.. og sådan ender Bigum&Co med at være dyrest.

Vi VIL som nævnt være dyrest, fordi vi sætter det lig med at levere den bedste kvalitet i markedet.

Hvis ikke mine kurser er de dyreste, så sætter jeg prisen op, og tilføjer værdi.

Værdien hæver jeg med:

  • bedre undervisere for at skabe (endnu) bedre udbytte til dig
  • bedre omgivelser og forplejning
  • bedre ry til diplomet og dit til dit CV

… og her kommer bonusværdien ved at have den strategi.

Hele årsagen til, at jeg på det kraftigste vil opfordre dig til at arbejde med at skrue op for værdien og ikke for ned for prisen.

Din markedsføring bliver en leg!

Hver gang du overvælder en kunde med værdi, så har du en ambassadør.

Husk på, jeg hjælper folk med sociale medier i mit daglige virke.

Er der noget, der virker på sociale medier, så er det når virksomheden sprøjter en hær af ambassadører ud.

Du kan vælge at gå efter at være billigst.

Så.
Har.
Du.
Bare.
Ingen
Ambassadører!

Læs her, hvad der sker, når vi som i fredags laver evaluering på vores undervisning i Online Marketing.

online marketing uddannelse

Det illustrerer min pointe. Går du op i pris, for at få økonomisk rum til OGSÅ at gå op i værdiskabelse, så giver du dig selv:

VERDENS. BEDSTE. SOCIAL. MEDIA. STRATEGI.

… du skal i hvert fald ikke bekymre dig om at få likes på Facebook 🙂

Godt så. Forstået. Hvad er så næste trin?
Den 26. marts kl. 12 er der optag på den 1-årige uddannelse til Online Marketing Manager i Bigum&Co. Her kan du få (endnu) flere byggesten til dit strategiarbejde.

Aprilforløbet er det, som starter med Facebook og sociale medier, så du bliver øjeblikkeligt rustet på sociale medier, hvis det er i den retning, du er særligt interesseret.

Men glem ikke…

Sociale medier er blot en del af et større billede.
Rigtig stærk bliver du med viden om hele paletten, og vores uddannelse til Online Marketing Manager er efter min krystalklare overbevisning det bedste sted at kigge for opgradering af viden.

Ja Tak! uddannelse med målbar værdi for mig og min virksomhed. Lad mig læse mere om den værdi jeg får >>

 

P.S. VIGTIGT Det nye princip på uddannelsen med 4 studieoptag årligt gør, at dit faglige netværk bliver uovertruffent. Der sidder 11 studerende på holdet nu, som tager i mod jer der starter 26. marts.

Ja Tak! Lad mig blive en del af en fantastisk faglig rejse, der giver mig papir på min viden om online marketing, og OGSÅ udvider mit faglige netværk >>

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *