Tonen er da ik’ en skid blevet grovere?

Skrevet d. 11. mar 2014 af Thomas Bigum i Tendenser

NY KAMPAGNE PÅ VEJ
Vi skal droppe den grove tone.

Tonen er blevet hårdere, siger man, men det fik mig til at tænke.

I Bigum&Co får jeg vi forholdsvis ofte et tip om hvilke virksomheder der er dårlige til håndtering af sociale medier. Et tip kunne f.eks. bestå i, at en virksomhed er virkelig sløj til at svare på klager på en facebookside.

“Tak”, siger jeg så. “Men nej tak.”.

Virksomheder der er dårlige til at håndtere kritik har ikke et social media-relateret problem, men et virksomhedsmæssigt problem. Det er ikke det, jeg lever af at hjælpe virksomheder med. Jeg er ikke den der kan ændre ved dårlige produkter og dårlig service.

Jeg lever af at synliggøre det eksisterende. Ikke rette på det.

Det er lige præcis det sociale medier kan, gør og er en katalysator for. Synliggørelse af det eksisterende.

Ud fra den tanke kan vi kigge på tonen på sociale medier.

Tonen er ikke blevet grovere med sociale medier. Den eksisterende tone er blevet synlig. Tonen er et produkt af folks indre stemme. Den har hele tiden været der, den har bare ikke tidligere været synlig.

Nu kom sociale medier, og med dem i deres teknologi og medfølgende adfærd kom altså synliggørelsen af den eksisterende tone.

Er du virksomhedsejer. Ansvarlige for PR, kommunikation eller marketing skal du spørge dig selv, om du
A) synliggør virksomhedens historie
eller
B) pynter på den.

Spørger om du
A) synliggør produkterne for at vise den værdi de skaber
eller
B) om du gør det for at sælge (flere produkter).

Svarer du B i begge tilfælde er du på et skråplan.

LÆS MERE: om kampagnen hos Huset Markedsføring

FÅ HJÆLP: af Bigum&Co til synliggørelse

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *