3 grunde til at være på Snapchat – som den ambitiøse social media manager SKAL kende til

Skrevet d. 21. okt 2014 af Thomas Bigum i Gæsteindlæg

   Gæsteblogindlæg af: 

   Morten Svane, Stud.Cand.It
   Blogger, forfatter og ejer af Svane Media
   Facebook
   LinkedIn
   Bodylab.dk

 

 

 

Snapchat er et medie du bør holde øje med, hvis du har en ung målgruppe. I dette blogindlæg vil jeg gennemgå, hvorfor jeg mener dette – samt give inspiration til, hvordan din tilstedeværelse og strategi på Snapchat kan gribes an som virksomhed.

Kort om min baggrund: Jeg skriver på nuværende tidspunkt speciale om unge på Snapchat, men mine primære erfaringer kommer fra, at jeg varetager en række sociale medie platforme professionelt. Eksempelvis varetager jeg en Snapchatkonto for Bodylab Nutrition (brugernavn: bodylabdk), som er et af de største danske kosttilskudsfirmaer. De har en overvejende ung og aktiv målgruppe, og derfor giver en tilstedeværelse på Snapchat god mening.

De hurtige fakta (snapchat statistik):

Men ovenstående fakta in mente, står det klart, at selvom Snapchat måske stadig ikke er top-of-mind på samme måde som Instagram og Facebook, så er det et attraktivt medie for en målgruppe, som mange virksomheder gerne vil have fingrene i.

Man kan ikke linke på Snapchat, og det er helt sikkert, hvad der på nuværende tidspunkt afholder rigtig mange virksomheder fra at investere tid i det. Det kan være meget svært at overtale chefen til at bruge tid på en platform, man ikke kan drive direkte og målbart salg fra. Min påstand er dog, at alene studiet i kernebrugernes adfærd, gør det værd at bruge tid på.

3 gode grunde til at være på Snapchat

God grund #1. Værdifuldt indblik i din målgruppes hverdag

At deltage aktivt på Snapchat giver et direkte og intimt indblik i, hvordan hverdagen fungerer for mange unge mennesker. Når man kigger igennem ’my story’, (der er en sekvens af billeder og video, der er offentlig tilgængelig i 24 timer), er man med dem i skole, på arbejde, i træningscenteret og hjemme på værelset. Man er kort sagt med dem alle steder. Det samme gør sig gældende, når man modtager private snaps fra dem.

Det er ikke ualmindeligt, at jeg modtager snaps fra kunder, når de er i byen, er nede og handle ind, spiser mad eller bare sidder og keder sig på værelset. Dét er unikt og noget virksomheder bør bide mærke i, eftersom det giver en værdifuld viden om emner og normer, der rører sig hos målgruppen.

Denne viden kan bruges, når man skaber indhold til sine platforme. Den distance som oftest hersker på sociale medier, er i højere grad nedbrudt og det giver et helt nyt indblik i, hvordan kunderne agerer og kommunikerer.

Min tilgang til at forstå en målgruppe, har altid været lettere etnografisk, dvs. jeg skal helt tæt på for at observere måden at tale, interagere og opføre sig på. Hvis man bliver i stand til at forstå det, kan man kommunikere mere optimalt med en given målgruppe. Det handler ganske simpelt om at forstå dem, deres kultur og interne jokes for dermed at kunne optimere kommunikation med dem. Snapchat gør en i stand til netop det.

God grund #2. Kommunikationsformen

Jeg finder måden at kommunikere på særligt interessant på Snapchat, hvilket også er grunden til, at jeg skriver speciale om det. Der er to aspekter, som jeg særligt finder interessante:

Det flygtige: Der er noget dragende over den flygtige kommunikationsform på Snapchat. En story er væk efter 24 timer, mens en snap er væk efter 1-10 sekunder og tavlen er visket ren. Det er rart, det er let og det er sjovt.

En-til-en kommunikation: Når man sender private snaps og chatbeskeder til kunder, er det en intim form for kommunikation, som er ganske unik. Det kan bedst sammenlignes med at sidde og sms’e med sine kunder eller skrive med dem på Facebooks chat. Det giver nogle helt nye muligheder for at knytte relationer og derigennem skabe brandambassadører, som virkelig kan give værdi på sigt.

At sende en story ud, er en fed måde at lave historiefortælling på, og har man ressourcerne til det, kan private snaps og chat, tage kommunikationen med kunderne til et helt nyt niveau. Der er en fare for at det bliver endnu en kanal til kundeservice, men der er også en chance for at det bliver en kanal, hvor man kan skabe et vedholdende positivt indtryk hos sine kunder gennem en-til-en kommunikation. Min oplevelse er, at kunder synes, det er fedt at være i stand til at kommunikere med en virksomhed på den måde – udnyt det, for det er faktisk også givende at være i den anden ende.

Eksempel på brandambassadører og en kunder som synes, det var fedt med svar:    

 

God grund #3. Målgruppen
De unge er en målgruppe mange virksomheder forfærdeligt gerne vil ind på livet af – og som de korte fakta i starten af dette blogindlæg slår fast, så findes de i stor stil på Snapchat.

Dette giver grund til overvejelser om tilstedeværelse på Snapchat – hvis det vel og mærke er relevant for ens virksomhed og man har et formål med tilstedeværelsen. Den største fejl virksomheder begår på sociale medier er, at lave en profil og reklamere med det, men uden at have en idé om, hvorfor man er der og hvordan man bruger mediet.

Pointen her er: kigger man på, hvor de unge pt. bruger deres opmærksomhed, så er det på Snapchat. De interviews, som jeg har foretaget, afslører, at det bliver brugt alle steder også selvom de sidder ved siden af hinanden i skolen.

Strategi på Snapchat

Hvis du overvejer at tage skridtet og udforske Snapchat yderligere, er her nogle tanker om den strategi, jeg anvender på Snapchat, som forhåbentlig kan fungere som inspiration.

1. Skaffe følgere

Det giver ikke meget mening at bruge tid på Snapchat, hvis man ikke har nogle ’venner’ i netværket. Snapchat er en forholdsvis svær platform at få følgere på, da man ikke kan søge efter andre brugere. Man skal have et specifikt brugernavn, for at kunne tilføje nogen.

Det betyder, at kunderne ikke uden videre finder frem til dig. Derfor er den bedste måde at skaffe følgere på Snapchat, ved at annoncere for det på andre sociale medier som eksempelvis Facebook og Instagram. Husk at give folk en god grund til at skulle tilføje netop jer.

2. Storytelling

Hvis du ønsker, at brugere skal snappe dig og synes, du er cool at følge, så skal der leveres noget indhold, der skaber det indtryk, og her er storytelling altafgørende.

”My story” er stedet hvor det først og fremmest foregår – her kan du sammensætte en sekvens af billeder og video, og netop gøre det til en historie (deraf navnet). Snapchat har selv udtalt, at stories bliver brugt mere end individuelle snaps, hvilket er en god ting for virksomheder, da der ikke er en ’send til alle’ funktion med individuelle snaps.

Reach er dermed størst med ’my story’ – og de har en overraskende god open rate. De data jeg har tilgængelig, viser at op imod 70-90% af ens ’venner’ åbner en story og ser den. Men leverer du ikke godt indhold, så kan du også godt regne med, at de ikke gider bruge tid på at åbne indhold fra dig fremover. Så find en måde at fortælle en engagerende historie om din virksomhed eller virksomhedens produkter på.

Min egen tilgang er, at skabe værdi og give brugerne et incitament for at følge med gennem indhold, der er ’native to the platform’ (dvs. indgår på platformens præmisser). Det er eksempelvis gennem opskrifter med virksomhedens produkter, eksklusive sneak-peaks på nye produkter – og endeligt har jeg begivet mig ud i en antropomorfisering af produkterne og laver små historier med dem.

Et eksempel ses her:
Et andet eksempel, hvor kunderne går ind i universet og snapper privat tilbage:

Snap fra kunde efterfølgende:



 

 

 

 

 

 

Jeg har fået mange snaps, hvor kunder også er begyndt at gøre produkterne ’levende’, hvilket vidner om, at de har købt præmissen om det univers, jeg har skabt i min storytelling. Bemærk at disse stories både fungerer som underholdning men også som direkte og indirekte reklame.

Det er meget meget vigtigt, at underholdningsværdien er i højsædet og man ikke blot pusher en masse tørt salgsindhold afsted. En sådan tilgang ville medføre et turn off for kunderne og er i øvrigt en strategi, der ikke fungerer på nogen sociale medier.

Hvordan historierne skabes er meget individuelt. Nogle foretrækker at operere med deciderede storyboards, mens andre, som mig, tager det mere ad hoc med en løs ide som udgangspunkt. Ofte ved jeg ikke hvad det sidste frame skal være, før jeg rent faktisk når dertil. Når historien nærmest skaber sig selv, synes jeg, den får et autentisk præg, som passer godt til den hurtige måde at kommunikere på.

For inspiration til storytelling er disse profiler værd at tilføje: Tacobell (som er i absolut særklasse) og Shonduras (privatperson der også laver markedsføring for virksomheder). I Danmark kan Playstationdk anbefales – og naturligvis bodylabdk.

Kunder der også giver produkterne ansigter og køber storytellingenes præmis:

3. Direkte kommunikation

På Instagram bruger jeg meget tid på at opsøge tags og svare relevante posts. På samme måde bruger jeg mere tid på Snapchat på at svare på kunders private snaps og interagere med dem en-til-en. Som jeg beskriver i punktet ’kommunikationsformen’, er den intime og direkte måde at kommunikere på ganske unik.

At bruge tid og ressourcer på at pleje den slags en-til-en kommunikation, mener jeg, er et overset punkt for mange virksomheder, fordi de har svært ved at se værdien i det grundet manglende skaleringsmuligheder.

Men jeg er dog af den overbevisning, at det kan skabe fantastiske brandambassadører, som i den grad skalerer, når det gode indtryk og anbefalingen gives videre til deres vennekreds.

Derfor er en afgørende del af min strategi at afsætte god tid til at svare på henvendelser – også selvom der snappes om noget helt andet end virksomhedens produkter, hvilket mht. bodylabdk, kan betyde, at de snapper fra en tur i træningscenteret eller fra et tilfældigt måltid mad.

Opsummering af hovedpointerne fra dette blogindlæg

  • Snapchat er en voksende platform med en ung kernegruppe af aktive brugere og en overvægt af kvinder
  • Snapchat kan give dig et værdifuldt indblik i din målgruppes hverdag og kultur
  • Snapchat giver en mulighed for unik en-til-en kommunikation med dine kunder
  • Storytelling er alfa-omega på Snapchat. Skab et univers for din virksomhed som fungerer
  • Sørg for at kultivere en-til-en kommunikation med dine kunder på Snapchat. Det kan give gode brandambassadører og derfor skabe værdi for din virksomhed

 

Har du andre gode pointer eller anbefalinger til profiler, der er værd at følge, så smid endelig dine input i kommentarfeltet.

SE OGSÅ: [VIDEO] Ung iværksætter starter nyhedskanal på Snapchat

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *