Derfor kan (selv pris- og beslutningstung) B2B godt rime på sociale medier

Skrevet d. 14. feb 2015 af Thomas Bigum i Facebook

B2B på sociale medier betragtes af mange som en vanskeligere sag en B2C. Sådan ser jeg ikke på det. At markedsføre business to business er nemmere på rigtig mange punkter. Herunder at der er færre mennesker, der skal passes og plejes – og det med den rigtige analyse af data er muligt, at opnå 100% overblik over målgruppen.

Men for at du som jeg kan se på B2B som en let opgave, skal vi først være enige om, at det overhovedet kan lade sig gøre.

b2bfacebookcase

“Giver det her mening?”
Jesper lagde for nyligt et spørgssmål på min facebookside: “Giver det mening at reklamere på facebook for investeringer i den prisklasse? Min pointe er, at disse beslutninger typisk tages på baggrund af analyser og business cases – og ikke på folkestemning”, og supplerede med billedet af en annonce for Volvos entreprenørmaskiner.

Nej, måske ikke i det kortsigtede billede.

Hvis du ser på det som, at et billede på Facebook skal lede til en ny ordre, så er det et meget kortsigtet billede. Her er mindre værdi end det langsigtede.

Enhver lader sig påvirke dybt dybt i bevidstheden af branding, positionering og storytelling.

Fra landbrug ved vi at John Deere kan sætte sig så fast i en drengs bevidsthed, at han resten af sit liv placerer millionvis af kroner hos dem – fordi passionen for John Deere gik i arv fra faderen – eller opstod på grund af en legetraktor i det mærke.

Hr. MBA-smart business-case analytiker kan godt bilde sig selv ind, at beslutningen til sidst træffes af udelukkende logiske grunde, men hvis det var sådan, så stod der ikke fx. Apple-produkter på nogen arbejdspladser i verden. 

Volvo kan det samme som John Deere. Det samme som Caterpillar. Det samme som Mercedes. Fortælle en historie og fastholde sig i bevidstheden hos de ægte fans. De såkaldte brand advocats. Som dagligt påvirker deres venner til måske også at blive advocats… Når de som de første deler en video med Van Damme i split mellem to lastvogne…. Eller noget med entreprenørmaskiner.

Så når du stiller spørgsmålet
“Giver det mening at reklamere på Facebook her”, så er svaret på den ene side nej.

Men må jeg på den anden side omformuleret til:
“Giver det mening at samle brandets tilhængere i samme rum. At give dem noget at glædes over, noget at tilbede og sågar noget at rive selv i fjederen over?” – så er det et rungende ja.

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *