Mobning | Digital dannelse burde være mere på dagsordenen
Skrevet d. 05. apr 2015 af Thomas Bigum i FacebookIgen er der en sag om mobning i medierne, og igen er det som om det handler mest om, at der er ankommet et socialt medie (eller en mobil app), som lærerne ikke kender.
LÆS: Skoleledelse advarer mod mobbe-app
Så oplever jeg i min rolle som ekspert i sociale medier, at blive trukket ind i historien for at belyse, hvad de sociale medier går ud på. Igen og igen er pointen, at sociale medier synliggør det som foregår, og som vi ofte godt kender i forvejen fra den ikke-virtuelle verden.
Således mobning i skolegården. Identisk med mobning i frikvartererne. Således mobning på AskFM. Identisk med mobning på papirlapper i klasselokalet.
Den centrale udfordring er mobbe-adfærd. Færdig bum. I den her sammenhæng er sociale medier blot en transportform. Men det er som om, at fordi mobningen er rykket ind i den digitale platform, så bliver “de voksne” handlingslammede. Og endnu værre; de kan finde på at bebrejde transportformen. Det skaber anti-parti mod sociale medier som helhed, og så har vi en endnu større kløft, hvor de voksne modarbejder børn og unges lyst til at boltre sig i de digitale landskaber.
Er der noget, som er spændende at kaste sig over, så er det da lige præcis de landskaber, hvor de voksne ikke vil have man færdes.
LYT MED: Her er et indslag fra P4 København, om mobbesagen fra Gladsaxe
I Bigum&Co forsøgte vi i efteråret 2014 at søge AP Møller Fonden om støtte til et projekt, der skal uddanne lærerne til at beherske de sociale medier i tilstrækkelig grad til at kunne se bort fra mobningens transportform, og i stedet bore sig ind i selve mobbe-adfærden.
Derfra så at benytte de pædagogiske evner til at bremse mobning.
Det lykkedes ikke at opnå støtte til det ambitiøse projekt, men vi kæmper stadig for at realisere det. Skulle du tilfældigvis repræsentere et sted, hvor der er støttekroner til formål som dette, så skriv til mig.