Hvad er NewsJacking? (.. og hvad er RealTimeMarketing?)
Skrevet d. 02. okt 2015 af Thomas Bigum i TendenserDefinition på NewsJacking
Man highjacker et fly.
Første hit på Urban Dictionary: “Jacking refers to the act of robbing or stealing..”
Med afsæt i betydningen af at ‘jacke’ noget, får du her min definition på newsjacking. Jeg forklarer mig i videoen nederst, men tag lige et par skrevne ord med på vejen, inden du finder øretelefonerne frem for at se videoen.
Sorry for highjacking
Man highjacker en tråd på nettet, og skriver “sorry for highjack”, hvis man tager fokus væk fra den oprindelige debat. På en måde kan man sige, at man ved at highjacke i et forum på nettet scorer både spotlight og spalteplads til sin egen agenda.
Når nu ordet News så er sat foran jacking, er der i ordets forstand tale om at stjæle nyhederne.
Lad os lige blive enige om formålet
Formålet ved at stjæle nyheder er at ende dér i nyhederne, hvor en masse fokus er rettet. At snuppe spotlightet og løbe med spaltepladsen. Det vil virksomheder gerne, fordi det er godt gammeldags synlighed for målgruppen.
Så formålet skulle være: Komme i nyhederne
Metoden er i ordets forstand: At stjæle pladsen i nyhederne for at synliggøre en virksomhed
Og så er jeg fremme ved mit bud på en god måde at definere det på.
Hvad er NewsJacking?
NewsJacking er, når man som virksomhed stjæler spaltepladsen i nyhederne. Typisk ved en taktisk manøvre bestående af et følelsesmæssigt element, såsom humor kombineret med god timing. Følelserne skal på, som madding for journalisten, der typisk skal have en god undskyldning for at trække en virksomhed eller et produkt ind som centrum i en historie.
Et eksempel på NewsJacking med humor er Kondomatens jacking af spalteplads, da de lancerede et Nicolai Wammen-tilbud i slipstrømmen på historier om, at han skulle være blevet far ved en såkaldt “svipser”.