Jeg har hørt spørgsmålet igen og igen.

Svaret er altid: “Det kommer an på…”

MEN… Jeg synes, det er interessant, at spørgsmålet trænger sig på. Alene det (at spørgsmålet er derude), har givet mig anledning til at gruble.

  • Hvorfor er det spørgsmål svært?
  • Hvorfor eksisterer spørgsmålet overhovedet?
  • … det kunne være, at spørgsmålet blev let at besvare, hvis vi graver dybere, og forstår, hvorfor det er der

Og jeg er kommet frem til følgende.

I sin natur er en mobil-app en avanceret hjemmeside. Endvidere er det en downloadet hjemmeside. Det er fordi den er downloadet, at den kører bedre, kan mere og føles mere indfødt på mobilen.

Den betragtning forandrer spørgsmålet.

“Skal min virksomhed have en hjemmeside, man kan besøge “On Demand” og forlade igen?”

eller

“Skal vi have en avanceret udgave, som brugeren downloader til sin telefon?”

Nu bør spørgsmålet være lettere at besvare. Det rigtige svar er On Demand i rigtigt mange tilfælde. Ligesom med så meget andet. Streaming af musik er for de mange. Køb af CD’er er for de få. Stream af film og serier vs DVD-box – same same. Køb bogen eller køb adgangen til den via (indsæt selv navn på en af de services, der tilbyder det).

Bogen kan noget mere, når man køber den.

DVD-boxen kan også.

Man kan røre. Man kan dufte. Kvaliteten i oplevelsen stiger enormt. Men streaming er kommet for at blive.

At spørgsmålet om hjemmesider vs app opstår skyldes højst sandsynligt, at det er den eneste af eksemplerne, hvor streaming kom før udgaven, hvor man henter og ejer værket.

Vores lyst til at kigge efter det nye pirrer os.

“Mobil-apps er det nye. Måske skulle vi rykke fra det gamle hjemmeside mod det nye?”

… og det er hvad der blænder dig, hvis du er i tvivl.

Du forestiller dig bare, at hjemmesider først blev opfundet som noget man skulle hente i fuld udgave, og gå rundt med i lommen. Senere kom så streamingen af din hjemmeside.

Sæt dig i din målgruppes sted.

Tror du de vil gå rundt med din hjemmeside i lommen, eller vil det give mere mening for dem at streame din hjemmeside, når de har brug for den?

Skal man kunne røre mere?

Skal kvaliteten i oplevelsen stige enormt?

… eller er det faktisk kvalitet for brugeren ikke at skulle gå rundt og slæbe på din hjemmeside?

 

 

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *